tisdag 26 februari 2013

Acceptansutveckling?

Det vore så bra om det fanns en manual: ”Så här funkar det att få en kronisk sjukdom. Du kommer att gå igenom de här faserna av förnekelse, vrede, sorg och resignation tills du når ett stadium av acceptans. Det följer inte heller ett linjärt mönster, utan så fort du trodde att du sörjt färdigt så kan en ny sorgeperiod komma. Eller en lugn. Eller vrede. Och den kan vara fem minuter eller en vecka. Och du kommer att tro att det inte är kroniskt. Och sedan tro att det kanske är det i alla fall. Och du kommer att vara besatt av att söka kunskap om sjukdomen. Och du kommer att söka alternativa behandlingar som kanske gör dig frisk. Trots att det inte går. Man kan se det som en spiralform där du behandlar och fördjupar din förståelse för problematiken lite mer för varje gång den aktualiseras. Du kommer att tro att du har blivit galen, men lugn, det har du inte. Det är så här det funkar.”
Märk väl, någon sådan manual har jag inte fått, det här var bara vad jag tyckte att det borde stå.
Men så gick jag in på pubmed och hittade något som heter FFPM, fyrfasmodellen och så googlade jag lite och fann att det finns en hel del skrivet om det. För sjukvårdspersonal. Men jag som patient vill ju också veta att det här är normala faser jag går igenom, så nu ska jag försöka göra den manualen själv. Har ägnat alldeles för lång tid att försöka översätta en del fakta från engelska, så jag känner mig som om jag hade huvudet i en ganska immig glasburk, så mitt bidrag får vänta till en annan dag för omarbetning till patientperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar