måndag 11 februari 2013

De som gör allt

Det finns några som gör allt. Allt som jag kunde göra tidigare och en hel del till. Utan dem vet jag inte hur det skulle gå :

Bästa moster! Inte nog med att hon hämtar barnen från skolan och dagmamman minst tre dagar i veckan, hon gör deras vardag rolig och spännande, är bollplank och läxhjälp för dem, lär dem cykla och hugga upp en vak i isen, är en ständigt lyhörd varm famn och dessutom får hon vårt hushåll att inte fullständigt gro igen. Hon viker tvätt, plockar i och ur diskmaskinen, sorterar leksaker och tar ett varv med dammsugaren och när barnen är sjuka är hon här och läser sagor, blandar saft, tar ut dem en liten sväng i friska luften och gör att de får en nästan alldeles vanlig barndom. Sa jag att hon skottar snö också?


När Dottern inte märkte att Bästa Moster släppt taget ...

Mamma och pappa! Hämtar barn de dagar Bästa moster har annat för sig. Behöver pannkakor stekas, en ny film för att roa sjuka barn ordnas, en hylla skruvas upp eller hembakt surdegsbröd bakas,ett nytt sjörövarskepp eller för den delen bara någon som är här några timmar så jag får gå och lägga en kudde över huvudet, då är det dem man ringer.

Svarta Pärlan
 
Maken. Jag spar den bäste till sist!
Han är den som får vår familj att fortsätta vara en familj. Alla de praktiska göromål och det ansvarsområden som ligger på hans lott är för många för att räkna upp och ändå ska jag göra ett försök, stort som smått: handla allt som behövs, lämna barn, moderera mitt humör så att barnen inte behöver växa upp med en monstermamma annat än undantagsvis, betala räkningar, gå ut med sopor, skoja upp oss alla vid behov, ta barnen på roliga utflykter, försörja oss, gå på föräldramöten, hugga ved, utmana mina föreställningar om livet, universum och allting, rensa kattsandlådan och stå på min sida när jag glömmer det själv. Och tusen saker till.
 
 
Jag var frisk och han var urtjusig, det är han fortfarande förresten ...

2 kommentarer:

  1. Blir så glad att höra att även du har så fantastiska personer i din närhet! Jag är också lyckligt lottad. Lycka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är det fantastiskt! Jag såg på Oprah nån gång för väääääldigt många år sedan att ett bra sätt att bli lycklig (eller kanske uppfatta hur lycklig man är) är att varje dag innan man går och lägger sig göra en lista på fem saker man är tacksam för. Jag har gjort det återkommande i mina dagböcker under årens lopp och utan att försöka verka överkäck kan jag säga att det har hjälpt mig genom mycket, särskilt de senaste åren. Kanske var det därför jag kände mig så hemma på din blogg, det är lite samma sak som du gör där.
      Kram

      Radera