onsdag 13 februari 2013

Hurra för husläkare som bryr sig!

Trots att jag är i nån sorts trötthetstöcken ska jag skriva några rader om förmiddagen: Var först hos  Bästa S.  och gnällde lite på att allt inte gjorts i utredningsväg än, och sedan hos min husläkare på vårdcentralen för att kolla upp möjlgheten till färdtjänst så att jag kan gå på mediyogan nu när Bästa Marie inte kan skjutsa mig utan ligger  i Strängnäs med nyopererad rygg  (krya på dig, vännen!)
Dr X hade just fått ett remissavslag från Danderyd med motiveringen att det inte finns några tecken på att det skulle vara infektionsutlöst.

Jag vet att jag har skrivit om det förr, men i min värld började det med att jag trodde att jag hade borrelia sommaren 2011 och sen hade jag den ena infektionen efter den andra och har egentligen inte slutat med det. Framemot hötslovet var jag så slut att jag höll på och svimmade så fort jag överansträngde mig det minsta (eller när jag blev galen för att ngt stackars litet barn här hemma inte satte på sig overallen tillräckligt snabbt, hmmm ...) och jag trodde att jag var utbränd, fast med feber. Cortisol påverkar ju också immunförsvaret ...

I alla fall: Bästa dr X tyckte att hon skulle bearbeta dem lite till och samtidigt remittera mig till KS dit de hänvisade, för hon undrade lite varför alla infektioner som jag haft inte fallit dem på läppen - hade de inte sett dem i journalen eller hade de tolkat ngt annorlunda än vi?
Hon lovade raskt också att skicka ett färdtjänstintyg och frågade om jag behövde ngt annat. Jag sa att trots att Bästa Moster och mamma nästan alltid kan hämta barnen så kan det ju komma tillfällen när ingen av dem kan och då vore det toppen att kunna ta färdtjänst.
- Och din man, hur reser han, är han borta ibland?
- Ja, det händer ju att han får åka utomlands ibland i tjänsten och då måste ju jag lämna barnen på morgonen, sa jag.
Osv...

Värsta bästa läkarbeöket! Där fick jag för mitt gnäll!

2 kommentarer:

  1. Åh lycka är en bra husläkare! Det har jag också. Trots att hon inte kan ME är hon open minded och vill att jag matar henne med senaste forskningen. :)

    ME måste som sagt INTE alls vara infektionsutlöst. Det är vanligen det men inte alltid (vacciner, kemikalier etc är också triggers). Vet att RME diskuterar detta med ME-mottagnignen. Jag skulle absolut ta en vända till med dem. Poängtera det de missade. Uppfyller du Kanadakriteriernna och de nya ICC är det ME du har. Vet ej varför ME-mottaningen hittat på egna kriterier...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du har hittat hit, jag var just inne hos dig och kollade nagellackstips! Och vad kul att hitta softskin, ska absolut börja med örtfärger i stället för kemiska hårfärger.
      Dr J. lovade att fixa alltihop, så till att börja med överlåter jag det på henne. Hon såg ju vilket skick jag var i när jag var där, så hon ordnar nog allt som går att ordna. Och funkar inte det så får jag ta itu med det då. Nånstans hoppas jag fortfarande att det inte är ME jag har, men vågar ju inte börja en traditionell rehab förrän det är absolut uteslutet ...

      Kram S

      Radera