fredag 1 februari 2013

Mediyoga


Mediyoga är en form av kundaliniyoga som är särskilt inriktad på läkande.Grundaren Göran Boll började nån gång på 1990-talet att utforma metoderna genom att arbeta med mängder av anställda på olika företag, bland annat var min mamma med och drog i trådarna vid ett samarbete med honom när hon jobbade med friskvårdsatsningar.
Kundaliniyoga kan ni säkert läsa mer om på någon bättre initierad hemsida, men i korthet har jag uppfattat som att den skapar den balans inom dig, så du släpper inre konflikter och blockeringar och öppnar upp energiflöden. Därifrån till den mer evidensbaserade synen som behövs för att få erkännande i sjuk- och friskvårdssammanhang har vägen gått via hundratals vetenskapliga studier över hela världen på olika former av yoga, bland dem ett halvt dussin svenska studier på bl.a. Karolinska Institutet, Danderyds sjukhus och i Stockholms Universitets regi och ett pågående samarbete med Astra-Zenecas företagshälsovård.  Institutet för Medicinsk Yoga (IMY) uttrycker det hela med att läkekonst, forskning, botemedel, medvetenhet och balans sammanfattar på ett tydligt sätt vad Medicinsk Yoga, eller MediYoga® som det också heter, innebär.
Mediyoga rekommenderas vid en mängd olika hälsoproblem, bland annat ryggsmärtor, stress, hjärtproblem, högt blodtryck, andningsbesvär, migrän, ätstörningar, utmattningssyndrom och sömnproblem. Jag har förresten sett att ME-enheten på Danderyd använder det i sitt rehabiliteringsprogram.
Vad är det man gör?
Rent praktiskt så ligger man på en ulldyna, gärna med en filt över sig (särskilt jag med mina iskalla fötter).  Passet innefattar färre och mjukare kroppsövningar än kundaliniyogan, men i stort sett innehåller det koncentrationsteknik, djupavslappning, meditation och stretchningar. Stor vikt läggs på andningens betydelse för att en djup balans och läkning ska ske. Man koordinerar långsamma men medvetna kroppsrörelser med det yogiska andetaget (fyller mage, sen mellangärdet, sist upp till nyckelbenen och andas långsamt ut i omvänd ordning). Inte så enkelt alla gånger!
Jag började med mediyoga i september 2012 som ett led i min utbrändhetsrehabilitering. Tidigare hade jag erfarenhet av poweryoga, men det här var ju något helt annorlunda. Jag tyckte att det var fantastiskt: redan efter några veckor var jag feberfri under två hela dagar. Jag orkade gå promenader i höstsolen och kunde plocka lite svamp ihop med en väninna. Fick visserligen sova middag några timmar efteråt, och låg oftast hela dagen efter, men jag kunde i alla fall genomföra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar