torsdag 21 februari 2013

Jag pacear och pacear ...

Min pacing fungerar sådär, kan jag säga.
(Ska förklara utförligare en annan dag, men i princip går pacing ut på att hushålla med orken.)
Först försökte jag mig på att ha fem minuter aktiv tid (vara uppe) per timme. Blev sämre. Sen försökte jag ha en riktigt lång sammanhållen viltid. Låg och i princip gjorde ingenting utom att titta på ljudlös tv. Blev långsamt bättre. Började fylla på med för mycket under viltiden, eller om det är det att vattkoppor och förkylningar har gjort hemmet mindre vilsamt. Trots att alla gjort allt för att ta hand om barnen så att jag ska få min vila så blir jag sämre och sämre. Det är aldrig tyst i huset, jag måste vara beredd att torka en rumpa eller svara på en fråga. Och så vill jag ju så gärna själv kunna bjuda ett sjukt barn på en stunds gos.

Jag har försökt hålla ett grundschema:
7-8
Klä på mig. Familjen ska ha frukost, barnen kläder och de ska komma iväg, jag äter med dem och hjälper till m ytterkläder etc.)
8-15.30
Ligga ner, titta lite tv, skriva/läsa på datorn, yogaandas, blunda, etc. med avbrott för wc, lunch och släppa ut höns. Inget mer.
15.30-19     
Ligga ner så mkt som möjligt: umgås liggande med barnen, laga middag, gå undan o vila lite om d behövs.
19-19.30      
äta middag m maken,
19.30-20.30
Antingen lägga mig m barnen el. i soffan
         -22
ligga på soffan, titta tv, umgås lite m maken

Schemat håller inte: redan kl.8 är jag helt slut. Svettas och har yrsel och dyker ner i soffhörnan. På en MEgrupp på facebook har jag fått förklarat för mig att det är en krasch -jag som trodde det var så jag reagerar när jag blir lite trött, något att lyssna på men inte nödvändigtvis undvika. Det är faktiskt svårt att veta vad som är vad, terminologin är inte helt lättydd. Hur som helst.
Problemet kan vara att jag har tagit för lite absolut vila, för långa pass med tv och ffa datorn.
Ändringar:
7-8          Som tidigare men lära barnen packa väska etc själva. Inte lägga fram deras kläder. Inte äta själv utan gå o lägga mig den stunden äta kan jag göra vid 8.30
8 -15.30  som tidigare men 8-8.30, 10-10.30, 12-12.30 och 14-14.30  bara blunda o yogaandas.

Behöver nån sorts timer som påminnelse. Finns kanske i telefonen? Har bett mamma skaffa en sovmask. Det finns en jättelyxig sort som heter Daydream Swarovski Crown som jag tänker önska mig i födelsedagspresent, men så länge duger en vanlig svart från Granit.
Snygg, eller hur!


Nu när jag skrivit det här i stället för att ha absolut vila, har jag fått tokvärk i högerarmen. Dags att blunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar