söndag 24 februari 2013

Saker att glädja sig åt

För många år sedan fick jag tipset att varje dag lista fem saker jag var tacksam för. Det var min gamla kompis Oprah som sa att en sån sak i längden kan förändra ens liv. Hur som helst har jag i gjort det, periodvis, i dagböckerna om inte annat. Nu fortsätter jag här:
  • Igår var vi på middag hos goda vänner, det var första gången jag var iväg på middag på månader. Och de är toppen, det är inget konstigt om jag går och lägger mig på soffan med en kudde över huvudet en stund. Tack!
  • Å det är så härligt att solen skiner så starkt!  
  • Vi har ett så soligt och trevligt sovrum, att tillbringa förmiddagen i sängen medan Maken var i skidspåret och barnen lekte tyst där nere kändes som ren ljusterapi.
  • Har lyssnat på musik en stund, och inte vilken musik som helst: Maria Stuarda ... Jag lyssnade på ett par arior på låg volym och fick gåshud på hela kroppen när jag låg där i solen. Det märkliga är att det är nästan bara på Donizetti jag reagerar så fysiskt, kan nån förklara det?  Här Monserrat Caballe, ta dig några minuters minibrejk, blunda och lyssna:


  •  Dottern och jag tog stövlarna på oss för att göra lite fint i hönshuset. Arbetsvillig som hon är kan hon med viss handledning tömma redena, mocka och sprida nytt strö.En bit av takpappen hade blåst av, så jag försökte få bort snön från den delen (ca 1/2 kvm) så den inte skulle smälta ner i isoleringen. Och så fyllde jag på fröautomaten, sen var det nog. Men glädje: det hela tog 12 minuter och jag blev visserligen rejält andfådd och svettig, men jag har inte kraschat!
Nu dags för återhämtning.

Lägesuppdatering fyra timmar senare
Har inte precis kraschat men:
Humörsvängningar som jag inte haft på länge: skrek på hjälp för att jag inte fick vara ifred och vila vilket ledde till förkrossad Dotter. Maken fångade upp henne med oändligt tålamod. Blev dessutom skogstokig på alla kaplastavar och kojor och blodpuddingsbitar i mattan och trolldegsangrybirdsar som fyllde vardagsrummet och skulle gärna ha hivat allt genom fönstret om jag bara kunnat. Ibland är det extra frustrerande att inte ha fysiken för ett sjysst utbrott ...
Har galet ont i halsen - halsflussont.
Grus i ögonen, hjärtklappning.
Lite ledsen över att jag är en hemsk människa. Fick ett självdestruktivt ryck och började städa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar