onsdag 6 februari 2013

Yr ute och yr inne

Snön virvlar och yr nästan jullikt ute, men inte vill vattkoppsbarnen gå ut och åka snowracer, trots att de mår mycket bättre. Mormor är här och lirkar, och Dottern vill helst bara spela fia, men är dålig förlorare när mormor knuffar in henne i boet. Få se hur hon hanterar ett snöbollskrig ...?
 
Igår orkade jag ligga ner i sängen utan att bli utmattad och det var ju bra. Idag har jag tänkt försöka sitta upp och se vad det har för effekt på yrseln. Kanske får jag mer yrsel av att nästan alltid vara i soff- eller sängläge, de där kristallerna i örat kanske skramlar ner sig?
Läget: 37,5, riktigt jäkla yr, ont i armbågarna o handlederna, matt och vill egentligen ligga ner. Ljudkänslig, men i övrigt vid gott mod. 

Jag pratade med D på socialtjänsten om det fanns något de kan bidra med eftersom det är svårt att få ihop livet om man ska ligga ner 20 timmar per dygn som jag gör. (Utom idag när jag suttit upp fyra timmar, vilket visade sig vara ett mindre bra försök). Bästa Boster och min mamma är ju här nästan varje dag och tar hand om allt, men så kanske det inte kan fortsätta månad efter månad.
D på soc förklarade att tyvärr har jag inte rätt till hemtjänst i form av städning eller matlagning eller så eftersom Maken förväntas sköta det tillika med hämtning och lämning av barn och precis allt annat.  Det där med hämtningen och lämningen är en säkerhetsgrej förklarade D, för att ingen obehörig ska fula sig med barnen, för det är olika personer varje gång. Det kan jag ju förstå, men säg den barnomsorg som har öppet så att Maken skulle hinna dit innan stängning eftersom han ju också måste ta sig genom hela Stockholm till och från jobbet.
Och säg den make som skulle orka både försörja familjen (eftersom FK har beslutat att jag bara har rätt till 55% sjukpeng så bidrar jag bara på ett hörn), handla, städa, diska, tvätta, laga mat, hämta och lämna barn, och mötas av en fru som legat och lökat hela dan och vill ha en smula uppmärksamhet på kvällskvisten. Jag vill ju inte att han ska behöva ta knäcken på sig!
Jag argumenterade inte med D på soc, för det är ju inte han som skriver reglerna, men tyckte att likaväl som man kan ha en RUT som hämtar barn så kan väl handikappade få hjälp med det, men så enkelt var det visst inte.
Hoppas nu på att få komplettera mitt sjukresekort med färdtjänst, för trots att skolmiljön
är för bullrig och stökig för mig och jag förmodligen inte skulle klara att hämta särskilt ofta, så skulle det göra det möjligt att få hem barnen även de dagar Moster och Mamma inte kan ställa upp.

För övrigt undrar jag hur fanken man ställer in klockan på den här bloggen, den tror att jag bor vid Stilla havet och har normaltid, vad nu det är.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar