fredag 29 mars 2013

Raggmunk med fläsk

Raggmunk med fläsk är ju ingen nyhet, men det här är en specialare:

2 ägg
1 dl grädde eller mjölk
1 liten potatis, riven
1 liten morot, riven
salt
Vispa ihop, stek i smör/cocosolja

Serveras här med lite rimmat fläsk och lättsockrad lingonsylt.
"Jätteäckligt" är Dotterns betyg.  Jag har fått lova att aldrig mer stoppa morötter i! (Själv gillade jag morötterna, men vad fattar jag?)
Oftast köper vi färskt sidfläsk och rimmar själva för att slippa konserveringsmedel, jag är lite rädd för nitriten.

Rimmat fläsk:
färskt sidfläsk i bit, brukar vara 600g på vårt ICA
4 dl vatten
25g salt

Häll vatten o salt i en plastpåse och skaka runt lite, lägg i fläskbiten och knyt ihop så att så lite luft som möjligt finns kvar i påsen. Lägg i en bunke i kylen. Vi har ett speciellt cold room som håller nollgradigt, där brukar jag lägga köttet. Låt ligga ett dygn eller två beroende på hur tjockt köttstycket är. Häll sen av lagen. 
Är inte lika hållbart som köperimmat, utan stoppa det i frysen om du inte ska använda det inom ett par dygn.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar