lördag 16 mars 2013

coq au champagne

Jag hade ju redan publicerat receptet, men det hade jag ju glömt för länge sen!
Kände igen det när jag börjat skriva igen ...

Jag är inte mycket för måttangivelser, sorry:

en eller två ungtuppar, styckade
charlottenlök, hackad
gul lök, hackad,
purjolök, hackad
morot, hackad 
vitlök, minst två klyftor 
en flaska torrt bubbel, det behöver inte vara svindyrt. Däremot är det bra om det är gott, för då kan man spara lite och dricka medan man lagar maten, man känner sig som en så himla bra kock då! Kanske behövs en flaska till?
Låt marinera tillsammans över natten

Ta upp kycklingelarna och bryn dem i duktigt med smör och olja, tillsätt sedan marinaden och koka flera timmar tillsammans med
en boquet garni (lagerblad, timjan och persilja. Jag älskar rosmarin så det kan jag inte låta bli att ta med)
salt
peppar
tärnat rimmat sidfläsk (man kan också ha rökt sidfläsk, eller lite av varje, det är kanske allra godast)

När köttet faller av benen tar du bort dem, lägger ner köttet i grytan igen och slänger ner några fina champinjoner


 
 
Låt gärna grytan stå i kylen över natten, den blir ännu godare på dag tre! Om du äter bröd är det jättegott att suga upp såsen med baguette eller ännu hellre levain ...


Och javisst ja! Ta inte en oemaljerad järngryta, hela grytan kan bli missfärgad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar