fredag 15 mars 2013

Leverpastej

Leverpastejen man köper i affären innehåller Gud vet vad och lite till. Den här är baserad på ett recept på ansjovis ur min mormors kokbok, men jag har gjort om den till leverpastej (kan aldrig följa recept ordentligt)
Receptet skickade jag in till Sten Sture Skaldeman och han sa att han skulle ta med det i sin nästa bok (som kom ut härom året) men jag har inte sett om det är med.

200g lök, grovhackad
400g lever (kyckling eller nån annan sort du gillar)
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk kryddpeppar
1 krm vitpeppar
1/2 krm
kanel
1/2 krm nejlikor
1/2 krm ingefära
1 dl grädd
200-400g smör

Mortla alla kryddorna, fräs ihop alltihop utan lock (så det torkar upp lite). Mixa slätt (mixerstav funkar bra) och mixa ner rumsvarmt smör efter smak, minst 300g brukar jag ta. Dela upp i lagom stora askar.
Går bra att frysa in nån månad.

Tyvärr har jag inga bilder till mina recept, det här har jag inte orkat göra på över ett år och inte tänkte jag på att fotografera leverpastejen innan jag hade blogg ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar