onsdag 20 mars 2013

Min pulsklocka och jag

Jag har otroligt svårt att varva ner idag för det händer så mycket! Det lär straffa sig senare eller i morgon, men nu måste jag bara berätta om min nya pulsklocka!

Jag har räknat ut att min anaeroba tröskel ligger ungefär vid 104, så jag bör försöka ligga under 100 slag/minut.

Jag har inte riktigt lärt mig allt, men jag kunde i alla fall sätta på mig den(!) och när jag fuktade huden lite fick den kontakt och visade att jag hade 107 i puls bara av att gå till köket. Gick genast upp för att visa Maken som låg i sängen och pulsen steg till 122 av att gå uppför trappan. 

Tyvärr har den tappat kontakten nu när jag ligger ner så jag måste hitta ett sätt att mäta även vid liggande. Kanske behöver jag lite fuktighetskräm så sensorerna håller kontakt, eller så kanske jag får justera bältet. Annars kanske det helt enkelt är så att jag inte har nån puls när jag ligger ner, jag brukar ofta känna mig mer död än levande!
återkommer ...
 
Tack och lov för Maken! Jag låg och svor över vilken dålig manual det var, det stod ju inte hur man skulle programmera klockskrället!
-Finns det ingen brux då, frågade han.
-Jo, såklart det finns, sa jag och räckte över lappen.
- Fanns det inget mer i paketet, undrade han. Det här är nog ingen bruksanvisning ...
- Nä, inget mer, sa jag, bara klockan, bältet och den här lappen.
Maken tittade mitt framför mig på soffbordet och hittade bruksanvisningen som jag visst hade lagt åt sidan. Kommentaren blev:
-Och varför blev jag inte förvånad?
Med en ängels tålamod guidade han mig sen genom programmeringen, som visade sig vara mycket enkel -när han hjälpte till i alla fall ...
Vad skulle jag ta mig till utan dig? <3
...
 
Ojsan, när jag gick och hämtade lite hudkräm gick jag upp i 167! Så ska det väl inte vara!
Vilade lite och fortsätter ...har ungefär 95-99 om jag sitter upp och skriver. Inte konstigt att jag blir trött!
85-87 om jag sitter och djupandas. 
Lade mig ner och bara låg och kom ner i 75-85, men sträckte mig efter manualen till klockan och var uppe i 101 på en gång.
Ligga på soffan, titta rakt fram: 63-70
-”- , prata med nån: 0-80
Resa mig upp: 100
Gå till köket :105
Skära champinjoner, sittande: 90
Diska osthyvel, stående: 110
Gå uppför trappan: 123
Gå på toa: 115
Jag kommer ju att bli galen på larmet! Jag övertrasserar ju kontot så fort jag rör mig, så här dålig form trodde jag faktiskt inte att jag var i, trots förkylningen ...
Jag ska inte trötta ut er med fler mätningar, jag skriver mer när jag har nåt vettigt att förmedla!

10 kommentarer:

  1. Jag köpte kontaktgel på apoteket för att min pulsklocka skulle få kontakt. Den tappar fortfarande kontakt ganska ofta men nu fungerar det för det mesta i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkade med hudkräm, annars skaffar jag kontaktgel jag med!Tack för tipset!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja vad duktig du är!
      Vad exakt ville du ha sagt?

      Radera
    2. Exakt = Fullt normala värden för dig :-)

      Radera
    3. Jajamän, är ju normal har jag sagt!
      Det är inte min puls jag oroar mig över utan att använda en pulsklocka som signalerar när jag håller på att trötta ut mig är som att ta ett blodsockerprov för att kolla så man inte tuppar av. Det är ett sätt att vara så normal som möjligt inom sina gränser och det visar sig ju att jag, precis som alla andra puckon här i världen tror att jag klarar mer än jag gör och då är det bra att ha en tamagotchi som signalerar att "hallå här!"
      Det var det som var grejen, inte att mitt hjärta slår, för det vet jag att det gör. Varenda dag!

      Radera
  3. Jag har 84 i vilopuls. Nu har jag inte burit pulsmätaren under natten, men när jag satt på mig den på morgonen och legat något timme så ligger pulsen på runt 84. När jag är ute och går med hunden så ligger jag strax under högintensiv puls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är brakförkyld just nu, så inga värden är väl särskilt tillförlitliga, men jag hade 81 i morgonpuls och var upp i 120 när jag borstade tänderna ...
      Klockan piper i princip så fort jag reser mig, men om jag först sätter mig upp och sitter en stund innan jag ställer mig funkar det bättre. Vad räknas som högintensiv puls?

      Radera
    2. Den högintensiva pulsen är nog individuell, jag har en Polar pulsklocka, av ganska avancerad modell, från tiden då jag tränade. Den har ett "fitnesstest" där man ligger ner under 5 minuter så räknar den fram ett värde, så man har ett "own zone" värde. Och på mig verkar lågintensivt, alltså det värde man ska hålla sig på om man ska träna länge vara mellan 100-129 i puls, medelintensivt, det läge då man vill utöka sin kondition och bli bättre är 130-145 ( typ jogging), och den högsta zonen som är 145 och uppåt. Den ska man bara hålla sig kortare stunder. Det är det som gäller för mig iallafall.

      Radera
  4. OBS!
    Jag har tagit bort svaret som var undertecknat Anders vad det nu var, läkare. Det var nämligen inte han som skrivit det, vilket jag genast förstod, utan en släkting som ville dela med sig med en sak som hon hittat på nätet. Men eftersom folk har hört av sig och trott att det var läkaren själv som skrev så tog jag bort det.
    Den som vill läsa vad han skrivit behöver bara googla på "puls".

    Kram!

    SvaraRadera