onsdag 20 mars 2013

Onsdag 20/3

Nu har arbetsterapeuten varit här. Två av mina närmare släktingar är arbetsterapeuter och det är ett yrke som jag själv mycket väl skulle kunna tänka mig att ha. Hon var väldigt trevlig att ha att göra med, det kanske också är yrkestypiskt, jag trodde det var ett släktdrag ...?   ;-)
Hur som helst, hon hade varit inne på RME:s och Danderyds hemsidor och skulle kontakta DS för rådgivning eftersom man normalt sett jobbar mycket för att aktivera patienter och uppmuntra till aktivitet, men här handlar det så mycket om att spara energi i stället.

Det var skönt att  höra att hon tyckte att det var dåligt att min läkare inte satt mig i kontakt med rehabiliteringen för länge sedan (nu var det jag som efter ett väldigt rundringande till sist hittade nån på kommunen som tipsade om det här). Men som jag sagt förr: den goda doktorn är toppen på det sättet att hon tror på att ME finns, att hon är rätt övertygad om att det är det jag har (det kanske vore bättre om hon trodde att jag har nåt behandlingsbart och försökte få mig frisk, men om det nu är ME jag har så är det ju bra att hon inte också säger åt mig att klättra klättervägg, man får vara glad för det lilla!), och att hon skriver bra remisser (bortsett från att jag får avslag, men det kanske ligger mer hos ME-mottagningen, det kan inte jag avgöra) och sjukintyg till försäkringskassan, det är en väldigt bra egenskap.

Det som arbetsterapeuten tyckte var viktigast nu är att jag ska kunna aktivera mig på ett tryggt och bra sätt, så även om en pulsklocka räknas som egenvårdsansvar så tyckte hon nog att det var en smart grej. Samma sak med köksgrejer och eltandborste. Däremot skulle hon kolla upp elscooter och vad DS säger om rullande stol till köket, vilket jag tycker är helt makalöst om jag kunde få hjälp med.

Äntligen rullar nåt bara på!

Käraste Maken åkte raskt och köpte den här på Teknikmagasinet för bara 349:-, så nu ska här bli pacing! Tänk om den visar att jag är hur uthållig och frisk som helst och bara har blivit lat! ;-)
Jenkinsbird Pulsmätare JP-100

 

Jenkinsbird Pulsmätare JP-100


Håll koll på pulsen och få en effektivare träning!
Håll koll på pulsen och få en effektivare träning! JP-100 från Jenkinsbird visar puls och procent av uppskattad maxpuls. Funktionerna inkluderar zonalarm, tidtagarur, nedräkningstimer, klocka med datumvisning och alarm. Pulsomfång 30-240 slag per minut. Bakgrundsbelyst display. Lev inkl sändarbälte.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar