fredag 15 mars 2013

Pumpasoppa

Jag älskar att ha gäster, men det blir inte så ofta eller så många åt gången nuförtiden. Den här soppan gjorde otrolig succé på en middag vi hade för två och ett halvt år sedan. Sen hade vi gås och äppelpaj, vill jag minnas, men man kunde ha blivit mätt på bara soppan. Receptet hittade vi kanske i nåt Ica-blad eller så.

Pumpasoppa 8-10 pers
1/2 kg pumpa, gärna myskpumpa
2 äpplen
1 gul lök
1 röd chilifrukt
2 klyftor vitlök
3-4 cm ingefära
Hacka och fräs i olja/smör ca 10 min

Häll i
5 buljongtärningar (jag tog ekologisk grönsaksbuljong)
2 l vatten
koka 20 min

Häll i
1 dl grädde
1 dl vitt vin
salt o peppar
koka upp, servera

MYSKPUMPA 'Waltham Butternut' i gruppen Grönsaksväxter / Fruktgrönsaker / Squash hos Impecta Fröhandel (9366)
Myskpumpa från Impecta. Undrar hur många sorters pumpa man bör odla egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar