söndag 31 mars 2013

Söndag 31/3: puls och umgänge

Den där akutstädningen vi gjorde i torsdags satte sina spår! I ett par dagar har pulsmätaren haft fnatt: vilopuls på 55 och sen skenat upp till 160 när jag gjort saker som att hänga tvätt eller när jag satte på ett nytt påslakan på mitt täcke. Drog slutsatsen att det var aktiviteter jag inte borde hålla på med, åtminstone inte på en så trött dag.
 
Idag blir det späckat schema, vilket oroar mig lite, men är helt beredd på att ta konsekvenserna:
 
Först ska vi åka och fika i Rappnes växthus ihop med goda vänner. Tänk! Kakbuffé (kanske inte för mig som försöker hålla min LCHF, men de andra kan ju frossa!) och alla dessa blommor (jag behöver nog lite nya pelargoner av nån kul sort. Och så skulle jag gärna vilja ha lite penséer utanför köksdörren, men det vill tyvärr mina hönor också, så det får jag fortsätta drömma om).
 
Sen blir det hem och sova några timmar, för ikväll kommer mina syskon hit med sina familjer. Jag räknar kallt med att inte göra ett smack, utan bli servad och sen kunna dra mig tillbaka när jag behöver.  (Det är därför jag tycker att det är så fiffigt att samlas hemma hos oss, då kan jag bara gå och lägga mig och sova.) Det ska bli så himla kul att träffas och fira lite påsk ihop!

Uppdatering:
Jag har dragit mig tillbaka från middagen och ligger och svettas lite. Barnen är sockerstinna efter glassen och har kommit loss och jagas och spelar trumpet som på alla bättre kalas och då är sängen en bra plats för mig en stund.

Å vilken härlig dag vi har haft! Ulriskdals trädgårdscafé är så himla trevligt! Butiken hade en fantastisk korgstol där jag satte mig och tittade på vackra saker när det blev för stimmigt inne på caféet. Köpte inte mycket, trots att jag gärna skulle sätta sprätt på några tusen på blomkrukor och annat, men det blev bara en liten murgröna och en kruka vita pärlhyacinter som gör sig bra  tillsammans med några vackra ägg i en gammal soppskål på vårt matsalsbord. Skulle vara ännu piffigare om det inte var en halvliter påskmust över den vita linneduken, men det ordnar vi efter kalaset , det blir nog värre innan det blir bättre!

Jag tycker jag har klarat min pacing riktigt bra idag trots att jag gjort så mycket: medan de andra gick en promenad i Ulriskdals slottspark fällde jag sätet i bilen och lade mig och vilade. När vi kom hem sov jag en timme innan jag började sätta i extraskivor i bordet och dirigerade dotterns dammsugande. Och sen låg jag en timme till innan middagen. Ska bli spännande att se om jag ändå kraschar, jag vet ju inte alls var mina gränser går. Kanske klarar jag mer än jag tror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar