söndag 14 april 2013

Problem med tjänstefolket

Bredvid min säng finns en liten tryckknapp så man kan ringa på betjäning, och en likadan vid Makens sida så man inte ska behöva sträcka sig. Tidigare var den kopplad till en tavla i köket där en siffra föll ner så pigan skulle veta att nu var det dags att komma med frukosten, eller vad det nu var man ville. Undrar förresten om man också gjorde upp om olika signaler, typ en ringning: kaffe, två ringningar: ett glas vatten, hysteriskt antal ringningar: kom fort med chokladpralinerna ...?
 
Hur som helst blev den där tavlan urkopplad i samband med köksrenoveringen, men nu skulle den verkligen komma väl till pass. Bortsett från ett litet aber: det är så svårt att få tag på tjänstefolk nuförtiden! Och ingen skulle vilja flytta in i vår jungfrukammare för den delen för den är fullständigt belamrad med barnens pysselverkstad (läs kartonger, glitter,  klister, färger, glitter, pärlor och glitter ... ja och lite mer utspillt glitter).
 
Jag får fortsätta drömma om bättre tider när en piga med stärkt vitt förkläde skulle ha fluffat kuddar åt mig och försiktigt, för att inte skramla, satt ner en frukostbricka med morgontidningen nystruken liggande tillsammans med en liten vas med dagens blomma. (Såg ett program på tv med en butlers dagliga sysslor och han strök alltid morgontidningen för att den inte skulle ha några förargliga vikveck; det kallar jag service och trevlig omtanke! Det är som jag alltid sagt: det är de små sakerna i livet som gör'et!)
Trevligt eller hur! Dessutom grymt snyggt kakel. Bilden snodd från ekonomistas.se

 

2 kommentarer:

  1. Jag lider också svår brist på piga. Min man är snäll, men piga skulle jag inte kalla honom.

    Ser du på Downton? Där sa det att de stryker tidningen för att trycksvärtan inte ska fastna på fingrarna. Hmm, detta kanskemåste undersökas mer ordentligt.

    Och jag undrar vad Mikael skulle säga om jag köpte en lite klocka och förklarade vad den betydde. Igår knackade jag i sänggaveln för jag inte orkade ropa på honom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har försökt gilla Downtown, men grejar den inte, folk känns så stereotypa. Så det har bilivit sammanlagt ett avsnitt kanske, har missat tidningsstrykandet där ...

      När jag var liten höll vi på och kopplade ringklockor och 1,5V-batterier, han skulle kanske bli precis hur överraskad som helst om du gjorde det och installerade en liten ringledning under sängen ... just om man drabbas av nattliga svältattacker så krävs givetvis någon typ av alarm.

      Det finns ju också små pinglor som man skakar manuellt, eller varför inte en cyklelklocka fastmonterad på sänggaveln.

      Uppslagen är många!

      Radera