tisdag 9 april 2013

Ren men svettig

Jag tror att jag har gnällt lite om det här förut, men jag gör det igen, för det är ett ständigt återkommande besvär. Jag har faktiskt försökt rationalisera bort de saker som är mest ansträngande och kontraproduktiva, dvs de som kostar mer i kraft än vad vinsten är, men det här är en sån grej som går så pass mycket ut över andra att jag bara inte kan låta bli - ibland måste det ske. Vad jag talar om? -Att duscha, såklart.

Om jag gör allt i ett svep: går uppför trappan, klär av mig, duschar och tvättar håret och rakar benen, kliver ur, torkar, smörjer, deoderar, reder ut håret och  klär på mig, så tar det ca15 minuter, kanske 20. Med resultat att jag måste gå och lägga mig och eftersvettas i de rena kläderna. 
Inget konstigt med det, pulsen ligger mellan 110 och 130 under hela passet. Klart man blir trött! Och då har jag ändå inte borstat tänderna, för i regel är jag så trött i armarna efter hårtvätten att jag inte skulle orka.
Delar jag upp det i tre eller fyra delar med fem minuters vila emellan tar det följaktligen dubbelt så lång tid. Och jag har  fortfarande inte borstat tänderna. Eller sminkat mig.

Max Factor 2000 Calorie Mascara
Fortfarande bästa mascaran
Maken kommenterade det härom dagen när jag faktiskt hade sminkat mig. Vi skulle nämligen iväg och ta kort på mig till färdtjänsten, och jag ville inte se ut som en grå och glåmig handikappad typ. Det är illa nog att vara det, jag vill inte gärna se ut som en också! I alla fall lade han märke till att jag piffat mig och uttryckte uppskattning, vilket fick mig att inse att jag faktiskt måste börja ta hand om mig lite bättre på den fronten också. Man känner sig ärligt talat mycket friskare av bara en så enkel sak som lite nagellack och mascara. Jag är ju så löjligt helylle så det där med blingbling har ju knappt funnits i min värld, men smink är en annan sak.

Hur som helst. De där 20-40 minutrarna måste jag såklart ta mig igenom, och sedan lägga mig ner och vila ett bra tag (vilket gör att håret torkar lite konstigt), och som sagt måste det ske med en viss frekvens. Men det är ingen baggis.

7 kommentarer:

  1. Ja, lite piff är fantastisk placebo! :)

    För mig som gammal smink-/nagelnörd är det oerhört viktigt att göra mig så fin jag kan då det på flera sätt får mig att känna mig piggare. Har sminkat mig, målat naglarna och blingat mig sedan jag var typ 14 år och vägrar att ge upp det. När barnen var små hade jag enorma mängder glitter på kinderna, ju sämre jag mådde desto mer glitter!

    Men det som förr tog ca 15-20 min att få till med smink o hår tar numer max 5 min. Det senaste dryga året är första ggn sedan tonåren jag gått osminkad till vardags 6 dagar av 7. Och det påverkar mitt mentala mående till det sämre. Så idag piffade jag mig för första ggn på över 10 dagar. Ligger tvärdäckad i soffan men piffad. :)

    Lite puder, concealer, rouge, ögonskugga, mascara (på böjda fransar, viktigt!) och läppglans gör mer nytta än alla de läkemedel jag hittills proppat i mig utan nytta. Och med lite bling i öronen eller ett par snygga skor mår själen min ännu bättre! ;D

    Hoppas du hittar en rutin för piff som funkar i vardagen! Och att det ska göra både dig o maken glad. :)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Haha, tack, ja det hoppas jag med.

    Jag brukar försöka sminka mig till helgerna, men är inne på att det borde prioriteras upp!

    Concealer har jag aldrig brytt mig om förr, men med de här mörka ringarna man får under ögonen har det blivit ett måste. Måste också verkligen skaffa en ögonfransböjare (en eldfast, haha) för mascaran gör att ögonfransarna fastnar i glasögonen - verkligt irriterande! Sen är jag riktigt rikgtigt kinkig på foundation. Jag har så torr och känslig hy att det hittills bara är en som funkar utan att jag ska bli fnasig och börja fjälla /se helt rynkig ut: Clinique supermoisture makeup. Dyr men toppen. Funkar som concealer också för att den är byggbar.
    Nagellack är en såndär vintergrej för mig, för på somrarna är jag alltid med fingrarna i jorden. "Var" kanske jag ska säga, jag kanske kan ha fina naglar året runt nu!

    Så nu när jag är ren och har legat och eftersvettats så kanske det blir tandbortsning och smink också -ingen har ju sagt att det behöver ske på morgonen!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja för 17, se till att den är eldfast!! ;D Med glasögon är det nog ett måste för att inte kladda ner glasögonen, men man ser även mkt mkt mkt piggare ut med böjda fransar! :)

      Numer är jag - i bästa fall - piffad lagom till att barnen kommer från skolan. Concealer är ett måste när man som jag är född med tunn hud under ögonen, och än mer efter ett decennium av insomni. :) Jag kör ekologiskt mineralpuder, har aldrig gillat foundations utan tycker att torrt puder är skönast på.

      Idag är det varken dusch eller piff som gäller utan mest tårar. Får hoppas att morgondagen innebär lite mer bling.

      KRAM <3

      Radera
  3. Har du inget badkar? Att duscha det tycker jag är jobbigt, men bada gör jag gärna, speciellt med en bra bok :-)
    Duscha därmot är bara ett nödvändigt ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag brukar bada lite då och då, men det är faktiskt oxå jobbigt ;-)

      Radera
  4. Det är så konstigt hur en rättstavande människa börjar stava fel på precis det sätt du beskriver. Hurkan en sjukdom orsaka den förädringen i hjäärnan? I ett parallelluniversum är jag hjärnforskare! Och nu stavar jag fel för att jag inte orkar hålla plattan ordentligt. alltid är det nåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har undrat om det handlar om regression möjligen ... Mysko är det i alla fall!

      Radera