måndag 20 maj 2013

Att bli Skruttwoman

Ni som känner mig sen gammalt vet ju att jag har en viss faiblesse för superhjältar. Jag gillar konceptet med den vanliga beiga bibliotekarien som går in på toaletten och hastigt, när folket omkring minst anar det, byter om och blir Superwoman, Black Orchid eller för all del någon av de manliga hjältarna.
Alter egon är en finfin sak som man borde ägna mer tid åt att ha - så länge de kompletterar ens vardagsjag på ett positivt sätt kan de vara nog så stärkande och nöjsamma. Sen finns det ju de som ägnar sig åt grymheter och strävar efter världsherravälde (och de föredrar i allmänhet att stanna i rollen snarare än att återgå till sitt liv som genialisk men missförstådd kemist, av förståeliga skäl), men eftersom de alltid får på pälsen och för att jag egentligen tror att man ska sträva efter godhet, så stannar jag kvar på hjältinnesidan.

File:BlackOII.JPG
Black Orchid i rollen som ME/CFS-patient?

Hur som helst så har jag ett litet problem med själva förvandlingstricket: i stället för att ta på mig manteln och flyga ut genom fönstret förvandlas jag  då och då till Skruttwoman och däckar i sängen i stället för soffan, som är min vanliga utgångspunkt varifrån jag övervakar världen. Föga heroiskt. Och i stället för en läcker, minimal kroppsstrumpa har jag på mig det jag eventuellt landade i sängen med igår - alternativt nåt annat gammalt sunk. Och inga kriminella avslöjas, inga nödlidande får undsättning och värdsherraväldet kan lätt övertagas av vilken liten patetisk megaloman som helst.
Idag har jag emellertid hämtat mig såpass att jag kan vara vaken, känna att solen skiner varmt och genom mina bibliotekarieinspirerade glasögon skymta världen utanför. Samt flytta ner på soffan.
 
Jag har inte räddat världen men den har inte gått under trots det. Märkligt nog.
 

5 kommentarer:

  1. Jag kan sy en mantel till med tillhörande "Karlsson på taket" propeller :-)
    Det kommer bli så vackert så ;-)
    Din förvirrade svägerska från norr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska jag ha på mig när du seglar omkring i det och är Skruttwoman? Du får sy två!
      Hälsningar Skruttwoman från öst

      Radera
    2. Nejdå mina e klara och jag har vita med små lustiga spännen på som man tydligen knäpper på ryggen och totalt vinglöst faktiskt Men jag kirrar en åt dig ;-))Ska bara konsultera den äldstaste kvinnan i familjen så draperingen blir rätt

      Radera
  2. Du får tänka såhär Sara; det är någon annans tur att rädda världen nu! Tänk så många gånger du har gjort heroiska superhjälteinsatser och räddat många ur elände och gjort deras vardag så mycket bättre! Du har betytt så mycket för så många så länge och det där superhjältemedlet räcker ju inte hur länge som helst. Så det så. Njut du på första parkett, iförd det som du också trivs i för ärligt talat, det där med kroppsstrumpa har väl aldrig riktigt varit din grej..... Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara Lotten, nä, det har inte riktigt varit min grej - men en hemtovad mantel hade definitivt varit succé i min outfit!
      Och jag har alltid velat kunna flyga. Att ta mig ut i den lilla glipan mellan molnen och swoscha up-up-and-away, det väntar jag fortfarande på ...

      Radera