torsdag 30 maj 2013

Godsaker från trädgården

behöver inte bara vara sånt man odlar i ett trädgårdsland. För oss mer lata trädgårdsidkare finns massor att skörda som andra kanske skulle rensa bort. Snarare är det så att ju vildare trädgård desto större skörd!
STOOOOPPPPP!

  • Groblad kan man, förutom att göra omslag för att läka sår, också ha i maten. Eller örtte. 
  • Fläder (ta inte druvfläder, den är giftig!) förutom saft kan man ta vara på blommorna och bären till lite allt möjligt. Sylt, saft, i mat ...
  • Kvickrot (trodde man väl aldrig att den skulle ha nåt positivt med sig!) Bladen används likt vetegräs. Roten är också ätlig, men vem orkar gräva ...
  • Lind: Bladen kan användas i sallad om de är späda eller mixas i smoothie, blommorna kan man göra te på, det snes både lugnande och bra mot förkylning.
  • Våtarv/Nate: stoppa den i salladen eller gör smoothie. 
  • Hallon, smultron, blåbär, svarta vinbär:  bladen kan man också äta. Men mot slutet på sommaren är de för träiga.
  • Vindruvor: gör dolmares och minns greklandssemestern!
  • Syrenblommorna är ätliga.
  • Havtorn: bären räknas ju som superfood, men bladen är oxå nyttiga, går att göra te på till exempel.
  • Kirskål: använd som spenat.
  • Maskros: maskrosvin, maskrossirap, maskrosblad ... till och med roten kan man laga till! 
  • Rönnblad ger vaniljsmak på te och smoothie! Plocka på våren!
  • Svinmålla: bland de godaste ogräsen! Visste ni förresten att quinoa är en sorts molla?
  • Nässlor: nässelsoppa, förstås, men också som läkande te. Torka o spara till vintern!
  • Björkblad kan man göra te på.
Det var vad jag har i min trädgård just nu ... och så har vi ju sått lite morötter!

Titta vidare till exempel här: http://www.skogsskafferiet.se/


2 kommentarer:

  1. Din fresterska! Nu kanske jag inte kan låta bli att stjäla en syrenblomklase av grannen och ha i salladen. Är det ok för gallsten tror du?

    SvaraRadera
  2. Inte en aning, men jag har för mig att jag har en örtabok nånstans med medicinalväxter så kan vi kanske hitta nåt som till och med hjälper. Fast viktigast är kanske att inte stjälpa i det här läget.
    Och upprepar därmed min inbjudan: kom hit och ligg och sov ett par timmar på min altan (eller i soffan om det är för soligt) så bjussar jag på nåt presumtivt nyttigt.
    Man kan kandera syrenblommor förresten. Jättetjusigt som dekoration. Violer med. Doppa i lite äggvita och sen i socker o låt torka, vad skulle M säga om du serverade det efter att ha varit ut med kometen en sväng!?

    SvaraRadera