tisdag 14 maj 2013

Boosta dina mitokondrier (2)

Det här är i stort sett hämtat direkt från Dr Sarah Myhills sida:
 http://drmyhill.co.uk/wiki/Main_Page
 
Igår skrev jag om vad som har hänt med våra mitokondrier och vad som blir effekten: mjölksyra som ger oss värk. Organ och muskler fungerar inte som de ska. Vad ska man då ta sig till för att motverka mjölksyran och värken? Kan man hjälpa kroppen på något sätt?
Tyvärr kommer inte mycket nytt här, men åtminstone för mig kommer det i ett nytt sammanhang.
 
Vad du kan göra:
Pacing: om du tar regelbundna pauser och vilar mellan delmoment så gör du inte av med energin snabbare än du kan tillverka den. Pacing gör också att du undviker att stressa både redan skadade mitokondrier och de som fortfarande funkar.
Lär dig andas utan att hyperventilera, det kan du lära dig genom medicinsk yoga, mindfulnessövningar, meditationsövningar och liknande. Eftersom du har problem med syresättningen av musklerna är det här viktigt!
Detox: gör vad du kan för att undvika och rena kroppen från allt från tungmetaller, insektsgifter, tobak och alkohol till e-nummer i maten. Och där kommer även en hel del mediciner in: ta medicin med försiktighet! (Ett varningens ord: ta det också försiktigt med detoxen, gör det helst under ledning av någon som kan sånt här, om du har ME/CFS är du så känslig att du kan bli riktigt dålig när gifterna frisätts i kroppen!)
 
Vad du kan äta:
Mata mitokondrierna: ät bra mat. Ekologisk eller biodynamisk. Bra sammansatt.
Se till att ta kosttillskott och att ha ett jämnt blodsocker. Dr Myhill förespråkar stenålderskost med lite kolhydrater och bra fetter.
Ta reda på vad du är överkänslig eller allergisk mot och undvik det.
 
Många av de besvär som hör ihop med ME/CFS är sekundära och har sitt ursprung i de ineffektiva mitokondrierna: allergier, autoimmunitet, dålig matsmältning, hormoner och körtlar som inte funkar som de ska och inte minst dålig leverfunktion. Gör vad du kan för att läka/minska dessa problem.
 
God sömn är den bästa läkaren - även för mitokondrier. Lätt att säga ...
 
Ja, och det finns en specialdrink som kan hjälpa: För att hjälpa ditt AMP att återvinnas (det var det där vi kissade ut en del av) så behövs ett enzym som aktiveras av koffein. Så en slurk kaffe sötat  med D-ribose kan hjälpa när du har överansträngt dig. Och det finns att köpa på nätet i såna butiker som säljer kosttillskott till kroppsbyggare ...
 

3 kommentarer:

  1. Jag har minsann läst dina inlägg om mitrokond...både en och två gånger :-)

    Men jag vill inte "paca" utan jag vill bli frisk så jag kan köra på i mitt tempo ;-) Så jag behöver nog väldigt mycket D-ribose...jag kommer bli fattig på all denna hälsokost. Det är MYCKET billigare med allehanda mediciner...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det saknas verkligen högkostnadsskydd. Så vi får köra starka D-ribose drinkar och sticka ut i spåret!

      Radera
  2. Å, vilka bra tips! Bra förklarat! Ska kolla upp D-ribose : )
    Tack!

    SvaraRadera