torsdag 9 maj 2013

Så här är det

Ni vet hur det är när man har influensa, när man har sådär ont i kroppen? Och man kan inte riktigt ligga på något bra sätt, för allt är obekvämt. Och i huvudet dunkar det eller molar utom när det kommer en körare. Antingen är det för varmt eller för kallt, gärna samtidigt: svettas om överkroppen men fryser om fötterna. Och när man ska gå fem steg till matbordet så håller man på att falla ihop av yrseln och håller hårt om möbler och dörrpost. Så är det.
Och ni vet IBS, det är ju en tarmsjukdom. Ska inte bli specifik, men kan säga att det är bra om man kan röra sig snabbt i vissa lägen. Så är det.
 
"Men varför är du så sjuk nu", undrar Maken. "Du kan ju knappt gå?"
Jag svarar, men med fel ord. För så är det.
 
Ja, vad har jag gjort de sista dagarna ... Tänker tillbaka men vet inte riktigt vilken dag det är. Förvirrande i maj med alla helger. Jo, i måndags låg jag hemma och Sonen var hemma med sin hosta. Så även om jag kunde ligga ner mycket så blev det lite för lite vila. Och så blev jag ju inbillningsfrisk och barnen och jag gjorde i ordning deras pallkragar och sådde, även om de gjorde mesta jobbet. Och i tisdags var jag hos läkarn och skröt med hur mycket mer jag orkar vara uppe och att jag kanske håller på att komma ur skovet. Och så åkte jag hem kommunalt och gick kanske lite för mycket. Och så var det ju hönsintermezzot. Och så kunde jag ju inte somna på kvällen. Så igår var jag så avgrundstrött, särskilt eftermiddag-kväll. Och kunde inte somna på kvällen.
Jaha, jag tålde kanske inte måndagen och tisdagen helt enkelt. Så är det.
 

8 kommentarer:

  1. Min man försöker fortfarande hitta "ursäkter" till varför jag blir sjuk. "Jo, men det går nog lite förkylningar nu", eller "jag hade lite ont i halsen förra veckan, det är nog det du har nu".

    Det är så svårt för honom för honom att förstå ( och för mig också för den delen, när jag mår bra) att fysisk aktivitet gör mig sämre.

    "Men 10 min pilates är ju ju ingenting man blir sjuk av, jag tränar ju 2 timmar varje dag och jag blir inte sjuk".
    Tur att han tjänar bra med pengar....:-)

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig i att det många gånger är svårt att förstå varför man hamnar i ett skov men när man tänker tillbaka och lyckas sortera upp vad man gjort så inser man att man faktiskt har tagit ut sig även om det verkade lagom just då.
    Hoppas du snart mår bättre <3

    SvaraRadera
  3. Åh vännen, det låter absolut som att du är allergisk mot måndagen och tisdagen... Läkarbesök, åka kommunalt, sjukt barn hemma är mer än nog för att utlösa ett mindre/större skov. :(

    Hoppas att du återhämtar dig snabbt och får sova i natt!

    Önskar så att vi alla står på benen på onsdag så att vi kan säga hej IRL!

    KRAM <3

    SvaraRadera
  4. Tack fina ni! Efter att ha sovit några timmar har det ondaste i kroppen gått över, det är en bra start. Och familjen tog en heldag på Skansen så jag fick ha tyst hemma. Sånt hjälper mer än nåt annat!

    SvaraRadera
  5. Kan det ha att göra med hur mycket du skriver? Inte för att jag vill att du slutar skriva för det är så trevligt att läsa hur det går för dig och familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag det har. Och jag får helt klart mer ont i högerarmen de dagar jag ligger och scrollar mycket, det är tydligen för jobbigt. Men så är det.

      Radera
  6. Idag vill jag utbringa en skål för Sara ;-)) Hon var med hit hem till oss för att fira sin svärfar som fyller år. Det var mycket trevligt och du kära svägerska var med hela tiden :-) Du var glad och skrattade och pratade och du hjälpte till !! både med ungar och med lite dukning
    Underbart Tack för att du kom med hela din familj och Heja
    ett steg i taget
    Din galna svägerska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du, nu fick jag allt en liten tår i ögat nästan! Kul att träffa er alla och en grillkväll i solen var nog precs vad jag behövde.
      Bra med fällbara stolar oxå ;-)

      Kram

      Radera