torsdag 30 maj 2013

Smoothiesar och annan mat

För att ge kroppen bästa möjligheter att ta hand om den skiten jag har fått så har jag provat anpassningar i dieten: Försöket med skogaholmsmackor med kaviar gav mig mer magkatarr. För att inte tala om IBS. Annat som inte funkar något vidare heller är rostebröd med marmelad. Rå lök och vitlök, jordgubbar, tomater och en hel del annat får jag blåsor i munnen av (fast vitlök ska vara så nyttigt! Inte för mig i alla fall!). LCHF verkar funka bäst hittills, för då slipper jag sötsug och magproblem. Det visste jag väl redan innan ...
Men sen handlar det också om vilka näringsämnen man petar i sig (köpebea är till exempel rätt gott, men består mest av rapsolja och smakämnen -och industrioljorna är värda ett helt eget inlägg!
Kött är bra, fisk är bra, men om de fötts upp på kraftfoder så är de inte alls lika bra som om de får äta det de själva skulle välja. Ibland till och med skadliga.
Grönsaker är bra, särskilt om de är ekologiska eller biodynamiska. Eller hemodlade, för det blir ju typ samma sak. Eller om man hittar dem i naturen på ett hyfsat rent ställe (inte bredvid motorvägen eller där ngn grävt ner några hemliga tunnor med toxiskt avfall, alltså).
Vissa saker hjälper kroppen mer än andra - ni har ju hört det där med antioxidanter och mirkonutrienter ... Och jag har en ansiktsktäm med Q10, men det ska man faktiskt äta också. Dock inte resten av ingredienserna i antsiktskrämen tror jag ...
Vill man hjälpa sina trötta mitokondrier så kan man gå ännu längre än att ta en sallad till maten och välja bort Chicken mcNuggets:

  •  Man kan se till att maten man äter inte innehåller några e-nummer.
  • Se till att få i sig så lite miljögifter som möjligt
  • Se till att utsätta kroppen utvärtes för så lite ansträngande medel som möjligt (i stället för konstiga krämer kan man ta arganolja eller kokosolja, färga håret med ekologiska örter i stället för kemikalier, använda tandkräm och duschkräm som inte har en massa konstigt jox i sig osv)
  • Välja så bra råvaror man kan och undvika sånt som orsakar inflammationer i kroppen (tex gluten).
  • Rawfood -dvs försöka få i sig färska växter en masse, gärna en grön smoothie om dan. Minst.
  • Schyssta fetter som hjälper, dvs till exempel omega 3, kokosfett, smör och vissa fröoljor.
  • Ge kroppen de proteiner och andra byggstenar som den behöver för att laga mitokondrierna. Tex genom att koka buljonger på köttben att ha som bas i matlagningen, äta kött och inälvsmat (sorry Maken, men mera lever framöver!) 


Dagens trädgårdssmoothie: blåbär (köpta frysta men förhoppningsvis utan vidhängande smittor), maskros, våtarv,  svartvinbärsblad, smultronblad och äppelblom!
Gårdagens var ännu godare: Björnbär, hallonblad, blåbärsblad, svartvinbärsblad och kokosmjölk. Som en milkshake fast inte. (Kokosmjölk är annars en tveksamt bra produkt tycker jag eftersom burkarna avger så mycket gift, men gott är det!)

För att tillgodogöra sig ämnena i smoothien är det bra att köra dem i en höghastighetsblender -en vanlig mixerstav eller en för svag blender har helt enkelt inte nog med muskelkraft, men de kostar gärna tusentals kronor. En sån här, däremot ligger  på under åtta hundra, så det önskar jag mig desperat just nu:

Blender BL-1200





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar