onsdag 19 juni 2013

Alla de små djuren


Med  hönsen lyckligen installerade i sin sommarstuga, marsvinen glatt mumsande i uteburen och katterna skuttande kring benen kunde man tycka att lyckan var fullkomlig. Inga fler djur behövs här. 
Men nu halkar vi dagligen på halvgnagda sorkar och har begåvats med ytterligare ett djurslag: mask i magen. (Ursäkta ni alla känsliga själar som inte tycker att springmask är ett lämpligt bloggämne, ni kan nog hitta en finkänsligare blogg nån annan stans!)

Som tur är har maskattacken sammanträffat med att jag varit förhållandevis pigg (eller om jag blev uppgaskad av ett rejält projekt?) för nu har jag snart tvättat alla textilier i hela huset, alla golv, samt dasset  doftar såpa och nyskurat (ja det ska jag inte ta äran åt mig för, det var Maken som gnodde där).



Läste på min tvillingsysters blogg om en kränkning hon utsatts för och började genast spinna loss på Expressenkränkningar som effektivt urholkat begreppet. Jag menar -nuförtiden ska man väl bli kränkt av att någon genomfört en kupp (också populärt uttryck) och köpt en Päronsplit när man ville ha Nogger. Ja, ni fattar. 

En sak som jag ändå vill framhärda i att kalla en kränkning är just springmaskinvasioner. De kan inte ha en mening i skapelsen! Möjligen har vi en mening för dem som värddjur. Men de är faktiskt en kränkning mot såväl hygien som integritet.

Inget ont som inte har något gott med sig: stugan är snart midsommarfin och det är inte det sämsta! Om nån känner för att komma hit och putsa fönstren så vi kan se ut också, så kommer vi inte att tacka nej!

en helt oskyldig simpa som vi hade i en pöl tills den dog 

2 kommentarer:

  1. Vad är det för kränkningar du kommer med på din egen blogg -- sätter in foton av avskyvärda bestar som får en vattenrädd, f'låt förnäm, kvinna som jag att hastigt dra tårna från även det bokstavliga vattenbrynet??

    Tvillingsyster var annars dagens bästa. Även om det tog en sekund eller två (som vanligt) att klicka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var bara vår lilla simpa, som tyvärr strök med redan innan vi hunnit ge den ett namn. Men sonen blev mest besviken för att han inte fick grilla den.

      Radera