måndag 3 juni 2013

Havtorn

Jag är så glad att jag planterade mina havtornsbuskar när jag nu gjorde det, för typ tio år sen. Vi har senaste åren kunnat plocka en hel del och jag har fortfarande kvar i frysen från i höstas.

Vill man ha superfood så är havtorn the shit:
De innehåller 100-140mg Cvitamin per 100g. Jämför med apelsin som har modesta 53mg. För att inte tala om alla B-vitaminer (B1, B2, B3, B5, B6, B12), oljor och karotenoider (A-vitaminer) -högre än i någon annan frukt eller grönsak!, K-vitaminer, E-vitaminer, folater, mer än 10 flavonoider, tryptofan och jag vet inte allt! Vitaminerna fungerar som antioxidanter, och flavonoiderna skyddar mor fria radikaler.
 
Om man vill odla havtorn själv är det inte svårt: Man köper en hanbuske och en eller flera honbuskar. Planterar dem i ett soligt och luftigt läge. Låter dem hållas och växa och rätt vad det är har man grenarna fulla av små knallorangea bär.
Det svåra är att plocka dem. Antingen står man ut med att sticka sig fördärvad, plus få såren fulla med syrlig saft, eller så skaffar man en jättefrys och kapar hela grenen och fryser in för att sen kunna slå av bären (så gör de kommersiella odlarna) eller så skickar man ut maken.
 
Vill man inte odla själv kan man gå och plocka bär i en del parker. Kan tipsa om att det finns i närheten av Junibacken på Djurgården, fast inte som buskar utan små träd. Massor. Vet inte om man får palla där, så om ni fegar ur kan ni alltid köpa frysta eller som pulver på nån hälsokost. 
 
Vi har provat att göra havtornsfromage, havtornsglass, havtornssås till pannacotta, men jag tycker den kräver lite för mycket sötning för att riktigt göra sig i våra sockerskygga desserter. Däremot är den fantastisk i de gröna smoothies som inte bara jag, utan även maken numera inleder dagen med. Fasen vad sunda vi är!



Ett havtornsbär i genomskärelse
http://www.myhavtorn.com/fakta/fakta_om_halsosamma_havtorn.html














3 kommentarer:

  1. En nyttighet som jag tyvärr inte tål. Blir illamående och yr.

    SvaraRadera
  2. Vad duktiga och nyttiga ni är! Själv har jag jättesvårt att göra något som har mer än 2 ingredienser som ska blandas. Då blir det kaos i huvudet.

    SvaraRadera
  3. Men man kan nog göra smoothiesar med två ingredienser också. Men olika varje dag. Det är förmodligen nyttigare än att köra samma samma hela tiden i alla fall. Har gått ner 1,5 kg på en vecka utan att ändra nåt annat, det du!

    SvaraRadera