onsdag 5 juni 2013

Örthäxa


Förr odlade och samlade jag allt möjligt. Svamp, bär, örter och fina stenar ... Jag hade hemsydda linneklänningar och tovad ull. Bodde i en röd stuga i skärgården. Åkte skidor till jobbet. Typ. Ni fattar hur svårt det var att flytta till stan, sitta i en lägenhet och inte hugga ved och bära in vatten!
På senare år har jag taggat ner betydligt, men nu är jag lite back in business: fyller sakta men säkert mitt skafferi. Om jag lyckas plocka en sak i veckan kommer jag att ha massor när sommaren är slut!
Här har vi torkade nässlor, oregano och salvia. Jäklar vad präktig jag är! 


2 kommentarer:

  1. Jag höll också på med att samla örter, baka allt bröd, göra inläggningar, osv. Men nu får jag vara nöjd om jag kan köpa en kryddkruka i affären ibland och få till något gott av. Duktigheten är ett minne blott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, man får tagga ner som sagt.
      Jag har sån tur att lämningar finns kvar av mina kryddland (dvs. de sprider sig själva lite hur som helst) och då är det ju görbart att på en bra dag plocka en knippa och torka.
      Jag har för den delen haft flera dagar de senaste veckorna då orken har kunnat räcka till mer än det absolut nödvändigaste - därav skrytet! ;-)

      Radera