fredag 16 augusti 2013

lite mindfulness på kvällskvisten

Igår övertrasserade jag framförallt intryckskontot, för jag var med familjen i ett relativt stimmigt köpcentrum i säkert en timme, om inte mer. Vi var till djuraffären för att spana marsvin, hälsokosten, Lindex, Kicks och åt dessutom hamburgare till lunch, allt sammans trevligt, inte minst för mig som vanligtvis inte är ute på såna äventyr. Ja, jag övertrasserade nog rörelsekontot med, med tanke på hur mycket jag gick omkring.
Sen vilade jag i bilen medan maken o barnen gick på Clas O och leksaksaffärer.
 
Efteråt var jag rätt mör och däckade så småningom med den där konstiga huvudvärken och det är där mindfulnessen kommer in. Me-huvudvärken är för mig begränsad till mestadels höger hjärnhalva och kan liknas vid ett litet fyrverkeri eller skott som strålar genom huvudet. Igen och igen. Jag vet de som har så timme ut och timme in, dagligen, men jag brukar bara ha det nån stund då och då. Inte ens varje dag. Hur som helst så gör det ondare än jag riktigt kan beskriva, så jag borde kanske prata med min läkare om nån sorts medicin, men jag har inte kommit så långt än. Jag märkte att jag spände mig inför varje körare, ryggen liksom lättade från soffan där jag låg och jag kunde inte låta bli att gny. Läge för mindfulness, tänkte jag, så då tog jag två Alvedon (brukar hjälpa ytterst marginellt) och tog på mig ögonbindeln och gick och lade mig för att möta det onda. Och det funkade!
Genom att slappna av i hela kroppen, kroppsdel för kroppsdel, djupandas och möta smärtan när den kom och vänligt analysera hur varje del av den kändes så blev den inte så överväldigande. Och jag kunde somna efter ett tag.
 
Idag har jag fått några körare, men inte så farligt att det inte går att hantera, men det blir ändå betydligt mer sängläge än jag hade planerat. Men nu vet jag ju hur jag ska bära mig åt. Coolt!

1 kommentar:

  1. Tack för tipset. Det ska jag prova nästa gång.
    Ha en så bra dag du kan. Kram!

    SvaraRadera