onsdag 4 september 2013

5:2 für alle

Maken har m trendkänslig som han är, hakat på med lite 5:2-diet på sistone. Eller egentligen är det inte av trendkänslighet utan för att det äntligen dykt upp nåt som legitimerar hans sätt att vilja äta. Han har aldrig brytt sig om frukostar eller för den delen om en måltid uteblivit, medan jag (särskilt före vi började med lchf) kunde bli ett psykiskt vrak om lunchen var en halvtimme sen.
 
Lchf är en kosthållning som passar mig väldigt bra, jag mår bra, känner mig nöjd och har inga magkatarr- eller IBS-problem. Men vikten står still. Och för högt. Så jag tänkte att jag hänger väl på och kör lite kalorirestriktion, det kan väl inte skada? -Jo hejsan!
 
Efter en vecka hade jag gått ner 600g (i vanliga fall brukar man åtminstone gå ner ett eller två kilo i vätska) och vaknade upp totalt besatt av sockerdjävulen. 😈
I rask takt tryckte jag i mig allt jag kom över av barnens godis, två påsar chips, mackor, glass med chokladsås och överbliven spaghetti från barnens tallrikar. Hade det kolhydrater så åt jag det! Det sammanföll dessutom med förra veckans krasch så jag hade inga krafter att sätta emot, utan föll till föga vid minsta impuls. Och fick börja med Omeprazol igen, som jag inte behövt på månader. 
 
Nu när jag åtminstone orkar sitta upp lite har jag lovat mig själv att inte gå loss på 5:2 igen. Och så har jag tagit mig tillbaks till lchf. Och mår genast lite bättre. Så påminn mig gärna om hur det blev så jag inte går på just den niten igen!
 
För 5:2 är verkligen inte för alla! Nu vet jag det.

2 kommentarer:

  1. Filip och Fredrik intervjuade själva Michael Moseley igår och själv kör han numera 6:1. Jag, som ju också är väldigt trendig, bestämde mig för att hänga på, så jag kör 7:0. Har funkat skitbra hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det låter ju som modellen! Ska du ge ut bok och bli rik också? Du har genast fått en anhängare i mig i alla fall!
      Ingår chokladpraliner?

      Just ja, det måste ju dessutom vara den perfekta ME-dieten, funkar även vid sondmatning!

      Radera