lördag 7 september 2013

Absoluta nödvändigheter

En sak som är både märklig och tröttsam är hur svårt det är att få sig själv att bromsa när man vet att det är dags -eller var dags för en timme sen.
Idag fick jag till exempel för mig att dammsuga upp efter gårdagens chokladbollsbak. Och när jag ändå höll på med det moppade jag av köksgolvet lite nödtorftigt men välbehövligt. Och gick och lade mig som en duktig flicka.

Och det hade ju kunnat stanna vid det, om inte Maken tröttnat på att bråka och lirka med Sonen om att gå på grannens 7-årskalas. Sonen var nämligen helt övertygad om att han hatar kalas, men eftersom han ofta mjuknar när han väl är på plats så ger vi inte med oss och låter honom stanna hemma. Så med Dottern glatt studsande i förväg, tog jag honom i näven och släpade med över gatan. Och blev kvar i 40 minuter innan jag gav upp och tackade för oss. Tur vi har förstående grannar.

Vacklade hem, ulkade över toan och föll ihop i en liten våt hög i sängen.

Och det borde verkligen ha stannat vid det. Men när jag vilat nån timme fick jag för mig att den där blomman vad den nu heter behövde lite TLC, och kanske planteras om också. Raglade ut i snickarbon för att se om vi hade nån större kruka. Benen kändes som timmerstockar och jag hade frossbrytningar över hela kroppen. Och nån kruka hittade jag inte. Tänkte att så fort Maken kommer hem från de ärenden han är iväg på så kan vi kanske åka till Blomsterlandet eller Plantagen och köpa en. Insåg på sätt och vis att jag kanske snarare borde vila, så kröp på alla fyra upp till sängkammaren. (Jag kunde gå, men kanske inte precis i trappan.)

Ja och när jag ser vår rufsiga säng kommer jag på att just nu måste vi faktiskt byta lakan! River ur dem och går ner och startar tvättmaskinen och inser att jag inte kan sätta i nya i sängen. Så jag kan inte gå och lägga mig.

Uuuuu, det finns inte nån stans jag inte har ont eller känner mig sjuk. Hur tröglärd får man vara?

Har bäddat ner mig på altanen och solen värmer rätt skönt på fötterna. Fast behöver inte räcket målas om?

4 kommentarer:

  1. Som sagt, tröglärd.... En sak jag undrar bara, följde sonen med hem efter 40 minuters kalas eller mjuknade han? En sak till, räcket behöver INTE målas men kaffe är gott!! Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sonen sprang glatt i förväg, i stil med kosläppet om våren.

      Radera
  2. Haha! Det låter som att jag faktiskt är bättre på att vila mig än du är ;-) Tänk det trodde jag inte :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är bättre på att läxa upp andra, så jag får nog bjuda på det ....
      ;-)

      Radera