måndag 30 september 2013

logistik, logistik

Jag måste säga att jag är helt förtjust över det här påfundet med färdtjänst! Jag har fått beviljad dagisfärdtjänst, vilket betyder att jag kan hjälpa till med att få hem barnen på eftermiddagen ett par dar i veckan.  Det går helt enkelt till så att jag bokar en taxi som hämtar mig och sen plockar vi upp sonen hos dagmamman. Om dottern lyckas ta sig dit för egen maskin så får hon åka med hem också.
Återstår två små detaljer att lösa: hur få dottern att inställa sig på rätt adress vid rätt tid? Jag kan inte gå uppför backen och hämta henne. Få se om hon (med fritids hjälp) kan hålla rätt på klockan. Och så behöver vi en bilkudde, för taxibilar har i allmänhet bara en.
Om jag blir sjukare av att ge mig iväg på de här äventyren får experimentet avbrytas, och under skoven kommer det ju inte att gå, men jag vill så gärna försöka. Det suger att inte kunna vara en vanlig förälder och det här är ett steg åt rätt håll.
Ett annat fantastiskt påfund är hjälpmedelscentralen. Dit ska jag om två veckor för att förhoppningsvis få prova ut en elscooter. Jag vet inte om det är önsketänkande från min sida, för det jag ser för mitt inre öga är att jag ska kunna åka och hämta barn eller ta en promenad runt kvarteret, kanske till och med åka till apoteket en solig dag, medan arbetsterapeuten verkar se mig som i princip soff-/sängbunden, vilket kanske stämmer mer med verkligheten. Hon hade den smarta idén om att ifall jag inte hade gasknapp utan en gaspedal så skulle armarna kunna avlastas en hel del. Själv har jag mest brytt mig om vilken modell som ser minst handikappmässig ut.

uppdatering kl 16
Nu inte lika entusiastisk över färdtjänsten. De kom nämligen inte när de skulle och när jag ringde för att fråga var de höll hus så hade de inte heller några bilar att skicka, det kan bli så när det närmar sig rusningstrafik. Som klockan tre på eftermiddan. Borde de inte berätta det för mig då, undrade jag. Jo, det hade väl varit bra, sa telefonmänniskan. Men nån bil kunde i alla fall inte komma. Så jag avbokade beställningen. Och ringde kundtjänst som sa att jag hade ringt fel nummer, man ska nämligen ringa ett annat. Men till sist kunde de i alla fall ta bort kostnaden för resan som inte blivit av. Man betalar när allt kommer omkring inte för resan utan för bokningen, fick jag veta. Och så ringde jag Moster, som tack och lov kunde göra en utryckning.

Har fortfarande inte riktigt förstått hur jag ska göra för att hämta barn dock. De kanske kan åka hem själva?

2 kommentarer:

  1. Kul att det går åt rätt håll ibland, men när det gäller elscooter och dylikt tror jag inte att utseendet är lika viktigt som prestanda. Tänk på att den ska orka upp för din backe även på vintern.

    SvaraRadera
  2. Ååh... Been there. Hoppas innerligt att ni hittar en lösning på hämtningarna. Vet hur svårt det är. Men vi hade turen att mina föräldrar kunde hämta 4 dgr/v o även barnens vänners föräldrar köra hem dem. Till slut ledsnade vi dock och flyttade närmare skolan, så att barnen skulle kunna gå själva, men det är ju tyvärr inte alltid ett alternativ. :)

    Skulle finnas elscooter med flak bak så man kunde skjutsa barnen på den! :)

    KRAM

    SvaraRadera