lördag 26 oktober 2013

Straffet

för surkålsstompandet blev kännbart. Sov halva dagen igår och låg resten av dan med huvudvärk, ont i kroppen och rejält ljudkänslig. Först framåt kvällen orkade jag mig upp såpass att maken och jag kunde äta middag ihop. Och träningsvärken sitter i kan jag säga. Får mjölksyra bara av att skriva det här, så jag försöker göra det med en hand i taget för att låta den andra vila.
Idag verkar det få bli soffläge med hörlurarna på, men kanske klarar jag att ha lite mys med snuviga dottern och se en film ihop i alla fall.

Men burken står på bänken bakom spisen, insvept i ett förkläde för mörkrets skull och har börjat dofta lite syrligt. Är nyfiken, så måste glutta lite varje gång jag går förbi.

När min mamma och pappa köpte sitt första lilla hus hade det bott polacker där innan. Är det ett folk som är haj på traditionell mat så är det ju de, och de hade nog jäst mycket surkål för lukten satt i väggarna i åratal. Har börjat oroa mig för att det ska bli så här också, så det kanske var tur att jag bara orkade göra en burk!

Fortsättningsvis kommer all surkål att vara köpe!

Och för den som blir nyfiken på polsk hälsokost så vill jag tipsa om  läkaren Jan Kwasniewskis Optimal diet. Den sägs kunna läka det mesta och är snubblande lik lchf, bara lite mer potatis. Det är några år sen jag läste på om den, så det får nog bli dagens mission. Förutom soffmys med dotter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar