torsdag 24 oktober 2013

Surkålsmakeri och ME

går bara inte ihop! Påminn mig om jag nånsin får för mig att försöka igen!
Nu när den är klar vill jag i alla fall skryta med den!
 
Så här gör man:
Tvätta händerna noga, se till att allt du använder är superrent, du vill inte få in disktrasebakterier i brygden!
Ta bort de yttersta bladen. Släng. Ta loss ytterligare ett blad eller två och spara till senare.
Riv vitkålen med en osthyvel (redan där fick jag överansträngningssymtom!)
Skala och riv ett par morötter grovt
Riv ett syrligt äpple
Salt
 
Jag gjorde en startkultur. Det är inte nödvändigt men somliga rekommenderar det. Blanda ihop:
2msk yoghurt
En probiotikatablett, mortlad
1/2dl vatten
I en kopp
 
 
 
Lägg allt i en bunke, salta och stöt det noga med tex en kavel med avtagbart handtag tills det vätskar sig. Gör inte detta om du har ME, då ber du nån annan. Det gjorde inte jag.
 
 
Fyll en burk och packa noga, stöt tex med kaveln. Häll på lite av yoghurtblandningen då och då
Lägg ett par kålblad överst och se  till att de täcks av vätskan. Lägg på en liten sten som du tvättat löjligt noga och kokat, du vill ju inte ha jordbakterier i surkålen! Ställ mörkt i rumstemperatur (20-22 grader) att jäsa några dagar, ställ därefter svalare i ett par veckor, ca 15 grader har jag läst på nätet.  Va, har du inget sånt rum?
 
 
Slutligen: medan burken står och mognar ser du till att skryta lite på din blogg eller i sociala medier. Det är du värd! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar