måndag 7 oktober 2013

Yoghurt

Probiotika är ju så himla bra. Man ska tänka på lilla tarmen, som en fb- bekanting brukar uttrycka det (och gör han inte det så är det i alla fall nåt i den vägen). Helst ska man äta surkål till varje måltid och kanske dessutom ta en slurk yoghurt och en näve piller. Men hallå!  Vem orkar det, liksom?
De där pillrena är dessutom löjligt dyra för att bara vara bakterier, tycker jag. Herregud vad med bakterier vi har i köket ändå, så det borde ju gå att fixa själv! Sagt och gjort (och efter ganska mycket googlande) så står nu batch två av min hemgjorda probiotiska yoghurt i ugnen och jäser. Den första blev nämligen så god att barnen slevade i sig den på nolltid.
 
Så här gör man:
 
7,5 dl mjölk
2,5 dl grädde
 
Blanda och värm under omrörning till typ 80 grader
Eftersom jag gillar tjockare konsistens smälte jag i ett blad gelatin.
Låt svalna till ca 40 grader (det var det jobbigaste av allt: vänta är helt enkelt inte min grej, man får helt enkelt gå och göra nåt annat så länge. Ställer man mjölken i vattenbad går det fortare.) och vispa i en sked turkisk yoghurt och en krossad probiotikatablett av en sort med många bra bakteriestammar.
 
Man kan naturligtvis göra utmärkt yoghurt utan att tillsätta probiotikan, men nu var det ju den jag ville komma åt. Inte vet jag om det funkar, men min tanke är att om pillret kan komma till liv i magen (som ju är världens mest ogästvänliga miljö) så borde ett bad i ljummen mjölk utgöra en väl så bra tillväxtmiljö!
 
Sen in i ugnen på 35-40 grader i sju timmar. Ju längre desto surare. Vår ugn är en sån där bra digital sak som har schysst precision även på låga temperaturer, så jag brukade jäsa bulldegar och allt möjligt på den tiden jag orkade hålla på och baka. Om man inte har en sån ugn kan man hälla alltihop i en väl rengjord termos och skruva på locket. Efter de här timmarna är det bara att ställa in i kylen över natten. Eller börja äta ljummen yoghurt, som vi gjorde då.
 
Resultatet blev mjukt krämigt, lite långfilsaktigt och ljuvligt gott. Nästa gång ska det få bli lite syrligare. Och dubbel sats.
 

5 kommentarer:

  1. Vad grym du är! Låter jättebra. Och häromdan ville jag ha lasagne. Vilken makt du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Psychic powers, du vet! Tyvärr sträcker de sig inte så långt som att teleportera lasagne.

      Radera
  2. Wow, vi har just funderat på detta senaste dagarna, Tack! :-)

    Kan man öka delen grädde om man vill ha en fetare sort tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan göra på ren grädde, då blir det creme fraiche. Det är en ren smaksak!

      Radera
    2. Aha, så smart :-) Tack! *tassar genast ut i köket*

      Radera