måndag 25 november 2013

Dumma färg!

 Enligt instruktionsfilmen med Annie Sloan själv kan man välja att vaxa när färgen har torkat. Det behövs inte, men om man vill få den lite mer läderartade ytan och djupare färgtonen hon talar om så ...
Den är nämligen helt matt och rätt mycket ljusare i tonen när den torkat, men ändå färgäkta. It does not wear off. Såg nån som satt och gned baken mot en fåtölj för att visa hur himla färgäkta den är. My ass, säger jag!
Här ett fint exempel:
För att matcha riktigt snyggt lät jag sonen måla även sitsen till pianopallen. Enligt konstens alla regler.
Trots att den fått torka över två dygn på vårt värmegolv i hallen så blir man grå om fingrarna när man tar i den! Samma sak med fåtöljen. Tar man en liten trasa och gnuggar den så har man även färgat trasan, kan jag säga.
Så nu tog jag en ren linnelapp och smorde på vaxet på pianositsen trots att färgen fäller.
Och nu måste jag gnälla lite till: det otroligt dyra men dryga vaxet var totalt odrygt. Slurp sa det! Och nu ser det ut och känns som att jag klätt om pianopallen i en oljerock. Bortsett från att den fortfarande fäller. Det brukar inte oljerockar göra.


Det infamösa vaxet luktar dessutom så man får huvudvärk och måste gå och lägga sig även om man jobbat under köksfläkten!


Pianosits/oljerock. Dessutom nopprig, men det är kattens fel.


Ren trasa + inte ren trasa. 

Nu står sitsen på tork igen så får vi se. Själv hämtar jag mig i sängen från kemikalieinducerad huvudvärk och eftersvettningar. Fy farao om jag måste vaxa en hel fåtölj också!!! 

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Faktiskt så verkar det torka lite, så ber att få återkomma om nåt dygn med nytt gnuggtest.
      Har tröstat mig med att sitta vid pianot en stund och sjunga (inspirerad av ditt inlägg) Alice Tegnérvisor med barnen, och önskar att jag hade kunnat fortsätta lääänge men blev förstås svettig och hes efter en stund. Men vilka otroliga hormonskjutsar man måtte få av att sjunga, det känns i hela kroppen! Och idag bar rösten tillfälligt rätt ok, det brukar annars vara lite si och så med det nuförtiden.

      Radera