tisdag 10 december 2013

Fåtöljfinal

Nu är fåtöljen på plats igen. Och nu ska jag tala klarspråk om fåtöljmålande! Det är ett jäkla skitgöra! Man målar och målar och slabbar och stänker och sen är det bara att börja om från början, för man måste måla säkert tre varv. Jag har målat två för jag är faktiskt för sjuk för att hålla på. Sen ska det vara täckande och inte fälla, enligt div instruktionsfilmer på youtube. Inklusive Annie Sloan herself.
 
Bullshit!
 
Jag tappade dynan och det blev en liten driva av grått färgdamm på golvet! Däremot så fäller det betydligt mindre när man vaxat. Vilket man antingen ska göra väldigt generöst eller två gånger. Tyvärr lägger sig vaxet gärna i tygets struktur som ett gråvitt klet. Det kan man möjligen gnugga in om man har starka armar. Jag har provat att värma med strykjärnet (och ett smörpapper emellan ) och det funkar hjälpligt. Men det gör inte armarna.
Det största problemet med vaxet är lukten. Vi har fått ha vår superköksfläkt på dygnet runt och känner oss ändå halvt förgiftade. Det luktar starkt och det luktar länge! Tyvärr finns ingen miljöinformation eller innehållsdeklaration på vare sig färg- eller vaxburk, så man har inte en aning om det förrän man står där och har betalat närmare femhundra spänn. Och inte finns det information om hur man ska få bort skiten från fingrarna eller göra rent penseln. Tvål och diskmedel funkar i alla fall inte.
 
Konklusion: Försök inte det här hemma! Särskilt inte om du har tillstymmelse till ME eller fördomar mot kemikalier!
 
Skulle behövt ett lager färg till.
 
Galon- eller kanske oljerocksaktigt. Just ja, en fåtölj klädd i vaxduk! Observera hur vaxet inte har trängt in utan ger en ljusrutig effekt runt tygets blommönster.

2 kommentarer:

  1. Sorry! Det verkade så käckt när pigga amerikanskor (med starka armar och inget kemikaliesamvete) gjorde det. Fast tack för att du besvärade mig jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag besvärar så gärna! 😜

      Radera