måndag 16 december 2013

Kometen är här!

Tog givetvis en premiärtur på säkert femhundra meter och kände fartvinden (nåja, blev lite kall om fingrarna för vantarna låg ju i jackfickan).
Med själva vrålåket följde en mystisk låda som visade sig vara en batteriladdare (först undrade jag varför de hade skickat med ett bärbart element när det redan finns ett i brödburken, men när det stod batteriladdare på lådan, vilket jag upptäckte efter en stund så började jag ana det verkliga sammanhanget). Den var förresten fruktansvärt svår att koppla in, för jag hittade liksom inte hur man skulle göra. Som tur var fanns det en instruktionsbok och eftersom jag tillfälligtvis läste riktigt bra såg jag att det stod att den skulle läsas och förstås i sin helhet innan man började mecka med nåt. Jag kunde ju inte förstå hur man skulle kunna mecka med nåt i alla fall, för det fanns ju inte ens nånstans att ansluta den, så jag anade att det var nåt jag missat. Och svor lite för mig själv när det inte fanns nån instruktionsbok för själva Kometen. Jag minns väl inte vad alla lampor och knappar betyder heller, det är ju över en månad sen jag var på hjälpmedelscentralen!
 
Efter ett tag började jag misstänka att det nog inte var så svårt att räkna ut själv, jag menar, en handikappmoppe ska ju kunna manövreras av handikappade, det är inte kvantfysik det handlar om! Hittade också ett litet lock med en batterisymbol på och försökte bryta upp den (hela tiden med orden läsas och förstås i sin helhetringande i öronen). Kunde de inte skriva hur man skulle göra istället? Kom underfund med att batteriknappen fungerade på andra ledden, kopplade i laddaren och såg att den lyste snällt, satte mig ner och pustade lite och hittade då manualen till Kometen med, den låg i samma påse. Läser den en annan dag, för jag är liksom lite trött nu.


3 kommentarer:

  1. Jag är glad att du kom på detta med laddningen :-)))
    Vet du hur många kometer utan batteri vi hämtade när jag jobbade i bussarna på färdtjänsten ?? Det var inte kul att baxa på dom
    Så fortsätt ladda och kör varsamt å titta både åt höger o vänster ;-) tttssssss
    Din älskade svägerska Wrrrooommm

    SvaraRadera
  2. Åhh GRATTIS Sara! Va underbart att du äntligen fått elmopeden! Och vilket sött litet garage att ha den i! Här nere är det ingen ordning med vem som har hand om dessa saker. Ska anställas nån men när? Behöver ta kontakt m den kommun jag bodde i för 4 år sedan o där jag har min läkare som jag är
    listad hos. 8 mil enkel väg härifrån. Blir lite krångligt. Men hoppas att jag också snart kan få möjlighet att få en. Ut och kör och ha det så härligt! Kram! Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Var ute och gjorde som man säkert inte får, med dottern sittande mellan benen och lät henne styra. Det finns en hastighetsregleringsknapp som mycket pedagogiskt visar en sköldpadda på långsamläge och en hare på snabbläge. Dottern ville köra full hare!

      Radera