söndag 29 december 2013

LDN-förvirring

Att börja med LDN väcker otroligt mycket frågor! Plötsligt kan jag vara uppe en del på dagarna. Vistas en stund i miljöer som tidigare skulle ha fått mig att ligga i influensa en vecka. Det gör det svårt att finna balans - var går mina gränser nu? Jag kanske inte behöver vila i mina gamla rutiner längre? Under det senaste året har jag legat ner mellan kl. 8 och 16 ungefär. Lämnat hemmet en gång i veckan eller två. Under hösten lite mer när jag tagit färdtjänsten och hämtat barnen efter skolan. Varit helt utslagen på måndagen efter att ha haft familjen omkring mig under helgen. Men nu! Har varit på olika evenemang ungefär varannan dag (evenemang kan betyda allt från att köpa ett nagellack på Kicks till jullunch hos brorsan) och även om jag blivit trött och behövt sova efteråt så har det inte varit värre än så. Känner helt enkelt inte att jag behöver vila lika mkt och att när jag får pem/pene så går det över på några timmar eller efter en natts sömn. Har ju bara tagit LDN i en dryg vecka, ska jag tolka det här som en effekt eller att jag går på adrenalin och placebo och kommer att krascha rätt vad det är? Hur försiktigt bör jag gå fram? Tänk om jag håller på och övertrasserar energikontot så att jag blir liggande i månader igen? Men å andra sidan: tänk om det här är det nya normala! Att kunna sitta upp, röra mig, vara social lite grann! Tänk om jag skulle kunna börja jobba på säg 25%!
 
Jag har läst listor på vad mina väninnor skulle göra om de blev friska. Tänk om jag håller på att bli frisk? Jaja, jag vet: LDN är ingen bot, det bara minskar vissa symtom. Men hjärnan spinner ju loss i alla fall! Tänk om jag faktiskt skulle kunna ...
  • Gå på Skansen eller Grönan eller åka på semester med familjen!
  • Skriva klart påbörjade projekt!
  • Gå på långpromenad!
  • Läsa en bok!
  • Gå på bio!
  • Jobba och få lön!
  • Ha fest!
  • Ha kollegor att gå på lunch med!
  • Gå till frisören!
  • Träna!
  • Läsa fler böcker!
  • Fika med ett par väninnor utan att oroa mig för följderna!
  • Fjällvandra!
  • Dammsuga (till och med det skulle vara en glädje ...ett tag!)
  • Gå på föräldramöte!
  • Simma!
  • Använda spisen utan timer för att jag bränner upp allt!
  • Prata engelska!
  • Prata svenska!
  • Förstå vad folk säger!
Nu ska jag vara inbillningsfrisk och ta en kvarts kometpromenad i solen!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar