tisdag 10 december 2013

Trapptest eller vad är det för dag idag?

Läste ett så himla bra tips om hur man kan bedöma sin dagsform på ett enkelt sätt!
 
Med ME ska man ju helst inte göra mer än 70-80% av vad man klarar. Låter ju enkelt, men om man inte vet vad man klarar så måste man ju antingen testa var gränsen går och då har man ju överansträngt sig i rent studiesyfte, eller så ligger man där i soffan och undrar om man vågar försöka sig på en liten promenad eller fönsterputs. Formen varierar ju både över dygnet och över längre tid och det är verkligen svårt att känna i förväg!
 
Så för att pröva dagsformen kan man gå uppför en trappa och se hur man reagerar. Om man blir andfådd, pulsen rusar, måste stanna på vägen och vänta ut mjölksyran, svimmar eller helt enkelt måste lägga sig ner i trappan, ja då blev det dagens utflykt, men reagerar man mer moderat så vågar man nog dra slutsatsen att det här är en bra dag och att man kan göra nåt ännu mer spännande.
 
Idag har jag gått uppför trappan tre gånger. Den första gick lätt, så jag har en ganska bra dag. Nästa gång var nära inpå, så då fick jag ta stöd och var rätt andfådd. Den tredje var efter två timmars vila på soffan, och jag minns inte ens om det var jobbigt, så det var det förmodligen inte. Alltså har jag en bra dag och kommer förhoppningsvis inte att övertrassera något energikonto när jag åker och hämtar barnen i eftermiddag, hjälper dottern att tvätta håret och lagar middag. Ifall jag vilar från och med nu.

 
 
Uppdatering fem timmar senare: Nä, det var inte så fiffigt som jag trodde. Var helt slut redan innan jag hämtade barnen och nu efteråt känns det som att jag faktiskt har provgått Vatikanens alla trappor. Mår illa också, men det har  eventuellt att göra med att jag hittade en skumtomte. Man kanske inte kan dra slutsatser om kommande mående av tidigare mående. Synd, jag trodde jag hade hittat en strategi!
 
Bildbevis! Halva ansiktet hänger, jag har en bristning på kinden och jag behöver skickas på spa, inte vänta på färdtjänsten. Eller ansiktslyft så att högerhalvan kommer upp i nivå med vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar