lördag 25 januari 2014

Bacon

Köpebacon är en ibland lite tveksam produkt tycker jag.
Det innehåller allt från druvsocker till en rejäl radda e-nummer och är ofta inte ens rökt. Det är inte mitt heller, men jag väljer gärna den här sorten med liquid smoke ändå, om inte annat för att jag inte har någon rök.
Liquid smoke framställs genom att låta hickoryrök passera genom vatten som sedan reduceras och filtreras. Inga konstigheter alltså.
 
Så här gör man:

Lägg färskt, skivat sidfläsk (brukar finnas på Ica Maxi) i en lämplig burk med lock eller fryspåse.
Blanda 15g salt med 4dl iskallt vatten och en kapsyl liquid smoke.
Häll blandningen över fläsket och blanda runt lite så det kommer åt överallt. Tryck ner fläsket så det täcks av vätskan. Om det behövs blandar du mer saltlösning.
Sätt på lock och ställ i kylen, gärna i cold room som håller nollgradigt om du har sånt. Låt stå ett dygn eller två, ta sedan upp köttet och frys in.

Obs! Eftersom det inte innehåller något konseveringsmedel är det extra viktigt att tänka på hygienen och för säkerhets skull brukar jag räkna med att baconet har samma hållbarhet som färskt kött, dvs ett par dagar. Saltet har visserligen en skyddande effekt, men nitritet skulle ha skyddat mot bakterier som colostridum botulinum, så som sagt, var noga med datum och hygien.
För den som vill finns nitrit/salpeter att köpa på apoteket. Då behåller baconet också sin rosa färg.

Bacon och äggröra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar