söndag 19 januari 2014

Buljongkok

Ikväll är jag i buljongtagen! Mina kompisar som har en liten gård i ytterskärgården har låtit några av sina kor gå till slakt och utöver kött beställde jag en låda märgben. Inte bara för att göra mig märkvärdig som buljongkokerska, vilket i och för sig hade varit fullgott skäl, utan även med planen att boosta mitokondrierna lite. Ni som är minnesgoda kanske kommer ihåg att jag skrivit om dr. Terry Wahl förr (eller så är jag så överdrivet minnesgod att jag tror att jag har gjort det, men i själva verket bara läst boken ...). Hur som helst har hon lyckats med konststycket att bli praktiskt taget frisk från sin MS genom att proppa i sig bone broth och grönsaker. Och eftersom problemen vid MS och ME verkar vara mycket lika varandra så ska det åtminstone i teorin funka på ME med.
Mitt förra försök blev rätt vedervärdigt, men nu går jag mycket mer traditionellt fram och hoppas att det blir en drickbar buljong.
 
 
Först tar man en massa ben och rostar dem i 275 graders ugnsvärme.
 
 
Under tiden skär man lök, purjolök, lite palsternackor och rotselleri i stora bitar och kokar upp i en 10-litersgryta. Eller vilken storlek man nu har. Salta och peppra duktigt.
 

 
I med benen och koka många timmar, gärna ett dygn eller två. Skumma av det gråa klegget nån gång ibland.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar