tisdag 28 januari 2014

Lchf-bröd

 Som vanligt har jag experimenterat en hel del, samt tagit lite vad jag råkade ta hemma!
 
Mixa ihop:
1dl hasselnötter
2 dl (eller ännu hellre kruskakli så blir det mindre kolhydrater)
1dl linfrön
1dl pumpakärnor
1dl kokosnötsmjöl
1/2 dl fiberhusk
 
Blanda i:
1dl hela linfrön
1dl hela pumpakärnor
3tsk bakpulver
1tsk salt, drygt
 
Vispa:
4 ägg
 
Blanda i:
1 dl kvarg
1 riven stor morot
Fröblandningen
 
Låt stå 10 min
 
Grädda i smörpappersklädd brödform 180 grader ca 80 minuter, sista tio minuterna kan man gärna ta ur brödet ur form/papper och grädda upp och ner.
Jag hittade inte min brödform, så jag tog en lunchlåda i aluminium, det gick såklart det med.
 
Förslag till varianter:
Tillsätt 2 tsk anis+fänkål
Byt ut hasselnötterna mot mandlar eller sesamfrön
Lägg i en näve hela nötter, gärna valnötter
 
 
 
Räcker till ca 20 tunna skivor, varje skiva innehåller ca 4g kolhydrat, lite mindre ändå om du använder kruskakli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar