tisdag 28 januari 2014

Pulled beef, Saras BBQ style

 
Jag börjar med resultatet! Det blev så himla gott så det är värt lite meck!
 
Börja med att fräsa 200g tomater i rejält med olivolja. Krossade går förstås bra, men jag hade egna kvar i frysen från i somras.
 
 
Hacka lök grovt, krossa två vitlöksklyftor och  låt fräsa ihop med tomaterna, salt, peppar, en halv kapsyl liquid smoke och lite chili. Egentligen behöver man nog inte koka ihop såsen, men jag var rädd att rökessensen skulle hamna ojämnt, så då gjorde jag så här.
 
 
Häll fräset över en rejäl bit nötkött. Jag tog en frusen nötstek, men jag kan tänka mig att högrev blir ännu saftigare.
 
 
Sätt på ett lock och ställ in i ugnen, 100grader i 12-20h, det är inte så kinkigt. 
 
Så långt kan det förberedas och sen förvaras i kylen. När det ska serveras tar du upp köttet och smular till det med en gaffel. Häll såsen som bildats i en kastrull, reducera den lite och mixa den slät. Man kan gärna tärna i ett äpple också, förresten.
Ta fram en stekpanna och fräs ett tärnat äpple i några matskedar smör. Snåla inte på smöret, för köttet vinner på att fettas upp! I med köttsmulet och låt karamellisera en aning. Tillsätt gärna lite av såsen för att få det hela saftigare. Servera med sallad och crème fraiche. Barnen fick råris till, det blev väldigt gott ihop med såsen tyckte dottern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar