söndag 19 januari 2014

Rationellaste köttbullarna

Alltså, ibland undrar jag varför jag inte har kommit på vissa saker förr!
Till exempel det där med att stå och bryna köttbullar i sitt anletes svett är ju helt överskattat. När man i stället kan rulla dem, lägga i en ugnsform, blanda vispgrädde med lite buljongpulver/ötrsalt och maizenaredning och hälla på tills det står till midjan på köttbullarna. In i ugnen på 200 grader.  Så himla enkelt!
 
 
Et voilà!
 
 
Den här gången blandade jag löken med hackad rotselleri och fräste och hade också i råriven morot och grädde i smeten. Och lite fiberhusk, salt och peppar. Känner mig smått genialisk om jag får säga det själv. 

2 kommentarer:

  1. Men hur läääänge?! Jag får alltid torrisar eller små råbollar... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kära nån, hur länge? Tills de är färdiga???
      Fiberhusken gör att de binder rätt mkt vätska, så det blir rätt saftigt av det. Tror jag tar ca 1tsk fiberhusk och 1dl grädde i smeten per 400g köttfärs. Och mycket fräst lök. Sen att de ligger i grädde hela tiden gör ju att de inte blir torra heller. Den här gången hade jag köpt köttfärs av kompisar som slaktat några lite äldre kor och då behövde färsen blandas upp med rätt mycket för att inte kännas för kompakt tyckte jag.
      Tog hur som helst ut när färgen var snygg och då var det klart, visade det sig.

      Radera