måndag 10 mars 2014

Självvattnande tunna

Förra året blev vi ju med de supersköna utemöblerna till altanen. I år kommer det att bli ännu trevligare, för jag har tagit reda på hur man gör riktigt stora och fina odlingskärl som går att lämna obevakade ett par veckor ifall man råkar åka till ön eller har en ME-hjärna eller rent av tror att blomvattning har med lokalsinne att göra (det finns de som tror det och gissa hur deras blommor mår!)

How to:
    Man tar ett lagom stort kärl: en hink eller mindre tunna eller vad man nu tycker är snyggast.  Själv tänker jag prova IKEAs Knodd, som visserligen rekommenderas för inomhusbruk, men det kanske funkar ändå. Eftersom vi hade lite rostskyddsfärg kvar hemma målade jag insidan med den, just in case. 


    Kapa av ett grovt elrör eller plaströr  i samma längd som tunnan är djup. Den ände på röret som ska vara nedåt sågas av lite på skrå så att vattnet kan komma in. Vi tog ett PP-rör, det verkar stort och bra när man ska vattna.

    Sätt i röret i tunnan och fyll på med lecakulor, minst 7-8cm djupt, men jag tog visst nästan halva tunnan! Se till att inga kulor åker in i plaströret!


    Lägg ner ett lagom genomsläppligt tyg/nät. Jag som är så flärdfull av mig valde självfallet polyestertyll. Det ska vara något som släpper upp fukt men inte ner jord och som inte multnar. Har läst om dem som tar bevattningsduk, det är säkert bra. OBS! Tryck till i mitten så att tyllen når ner till tunnans botten, jorden kommer då att suga upp vatten och sprida det uppåt av sig själv.

     

    Fyll på jord. Glöm inte att trycka ner jord i det där hålet i mitten! Om tunnan ska stå där den riskerar att fyllas med regn kan man borra några dräneringshål strax ovanför den höjden där lecakulorna slutar och jorden börjar. Det är ett bra övervattningsskydd även mot ME-hjärnor. Om du ser till att tyget/nätet täcker hålen borde ingen jord rinna ut med vattnet, men viss missfärgning kan det kanske bli ändå.


    Gör en flottör av en blompinne med en liten frigolitbit eller bit av en vinkork ordentligt fastsatt nertill så ser du när det är dags att vattna! Flottören stoppar du förstås i bevattningsröret! Se också till att hönsen inte äter upp frigoliten!

Et voilà, en självvattnande kruka för en microdel av vad det skulle ha kostat i butik och dessutom mycket snyggare!
 
Jag ser för mig hur jag i augusti kommer att ligga och plocka jordgubbar att lägga i champagnen! Nu tål jag ju inte jordgubbar något vidare, så jag kanske planterar något annat också! Druvor, fikon eller storblommig klematis ...

Ps. Ja och Anja, har du sett att den lilla varianten av tunna finns i typ teal!

Pps. Så här långt har våra ampeljordgubbar kommit. Kanske planterar nåt annat i väntan på ...


Inspirerat av:
http://parkettodlaren.blogspot.se/2007/03/hur-man-gr-en-sjlvvattnande-kruka.html
 
 

2 kommentarer:

  1. Teal! Vår ytterdörr är teal, det kan väl inte bli bättre! Jag dånar.

    Och bugar mig bildligt i stoftet att du är ett sånt geni och under av fysisk förmåga.

    Tål inte jordgubbar? Självklart. Det gör ju inte jag heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lilla varianten rymmer bara 16 liter, så det blir en lite blygsammare plantering, men en fin rosenbuske eller sådär kunde gå bra. Det blir till att släpa med Mikael till IKEA igen!

      Radera