tisdag 22 april 2014

Anklever, vad gör man med den?

Jo man gör leverpastej förstås!
De hade billiga frysta ankor på Matrebellen och jag passade på att hamstra några när jag ändå var på sjukhuset intill.
Inuti ankan som jag tinade till middag idag fanns en sån där påse med inkråm som jag raskt pytsade ner i en kastrull ihop med en gul lök, en skvätt vatten och en hopmortlad blandning av 4 kryddpepparkorn, typ 20 senapsfrön, en dutt ingefära, en nejlika, lite kanel och förstås salt och svartpeppar.
Lät koka först under lock och sedan utan för att reducera, fiskade upp halsbitarna och skrapade av köttet på dem och mixade sen alltihop slätt medan jag klickade i ca 100g smör.
Ja, sen in i kylen så det fick stelna och ... ja, eftersom jag inte hade nåt lchf-bröd så fick jag hålla till godo med rutsmörgås, som väl ändå är godaste brödet alla kategorier!

Det är sällan man hör uttryck som "elegant som leverpastej" men hade jag haft en gurkskiva eller grön kvist hade det nog sett piffigare ut. Nu slök jag den innan jag kommit så långt! Galet gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar