lördag 12 april 2014

Japansk studie: ME är nog ett korrekt namn

Japanska forskare har gjort en liten men spännande studie. Nio patienter med ME deltog och fick röntga hjärnorna. Det man fann var härdar av inflammation, men inte nog med det, inflammationen korrelerade helt med både svårighetsgrad och symtom, dvs de som hade problem med talet eller kanske arbetsminne hade inflammation just där. Det ska bli väldigt intressant att se om studien kan upprepas med liknande resultat.
 
Jag har inte haft möjlighet att läsa studien än så jag kan inte gå in på metod eller detaljer, men för er som vill veta mer lägger jag ett par länkar.

http://jnm.snmjournals.org/content/early/2014/03/21/jnumed.113.131045.abstract

Här är studien och dess betydelse noga förklarat, jag ska se om jag kan få till ett referat på svenska, men tills dess kan ni läsa här:
http://www.cortjohnson.org/blog/2014/04/12/neuroinflammation-putting-itis-back-myalgic-encephalomyelitis-back-future-chronic-fatigue-syndrome/

http://chronicfatigue.about.com/b/2014/04/07/neuroinflammation-in-chronic-fatigue-syndrome-direct-evidence-at-last.htm

3 kommentarer:

  1. Satt precis och försökte läsa om samma studie på Health Rising, men jag har nog inflammationen på läsförståelsestället. Så skönt med en vettig och lagom lång förklaring!

    SvaraRadera
  2. Tack för denna otroligt hoppingivande information! Jag vill bli PET-scannad omgående (har en neurologkompis som har tyckt att de borde ha gjort det på mig, så helt ovanligt verkar det ju inte vara med såna undersökningar). Men vi lär väl få vänta nåt decennium på att få se effekterna av detta...
    Tålamod. Det är lite för mycket i ME-världen som ställer krav på oändligt tålamod...

    Jag önskar dig en dag av hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är verkligen väldigt hoppingivande, men samtidigt blir jag upprörd över att det inte gjorts förr. Så är det väl med all bra forskning, men just i det här fallet har diskussionen funnits så länge och man kan tycka att det vore en självklarhet att undersöka även med PET. Det som skiljer den här studien från tidigare försök är väl vilken cocktail man använt för att binda till de rätta proteinerna, för visst har väl nån ändå provat att stoppa in ME-patienter i en PET-scan tidigare? Kan du inte höra med neurologkompisen om det här är något man skulle kunna undersöka i Sverige redan nu, trots att det inte är färdigstuderat?

      Radera