onsdag 23 april 2014

om att odla lite excentricitet


En gång när jag var i yngre tonåren skulle jag lifta (läs inte det här mamma!) till centrum och slängde upp tummen mot en röd bil.  Det visade sig vara Jonas Hallbergs pappa som tvärnitade och vevade ner rutan varpå "Far jag kan inte få upp min kokosnöt" dånade ut över hela  Tattbybron. Det tyckte jag var höjden av excentricitet eller åtminstone väldigt suspekt.

Annars fanns det inte så väldigt många riktiga original här i krokarna, det var Solsidangubben som bodde i ett tält i skogen och aldrig duschade så han hade oftast en egen vagn på tåget medan vi andra stod som packade sillar i den andra. Och så var det brorsans klasskompis mamma som i likhet med vår egen hade näbbstövlar och inkamössa när de andra mammorna hade lidingömelittor, det var hur pinsamt som helst. Och pappa hade målat sin Renault Major knallblå med pensel. Jag hade en traumatisk uppväxt! 

Under en period medan jag såg ut så här hade brorsan och han kompisar för sig att ha frackpicknickar och tyckte att om man inte ägde någon smoking kunde man ju låta bli att gå på fest, men jag räknar båda varianterna som ytterligheter på tonårsuppror och inte precis några excentriska yttringar.

Nu när jag såg att bästa Anja var sugen på att plocka fram sin boa så väcktes däremot min lust att pumpa in lite livsblod i min så länge förtvinade excentriska ådra!
Vi sticker ju redan ut som gröna vågarna med höns, men det är jag så van vid, det känns rätt lamt. Jag är också mamman som skumpar omkring med muppracer när andra mammor åker suv. Men det tycker jag själv är så pinsamt så jag helst inte vill synas.  Kanske skulle det kännas bättre om jag pimpade den med lite dekaler och streamers, men jag har inte lyckats förmå mig till det. Än.

Egentligen tycker jag att det vore mycket roligare att ta ut svängarna och ge blanka fanken och om jag nån gång lämnar huset göra det med stil. Lägga ett av morfars gamla rävskinn över axeln och prata med det. Färga tillbaks det morotsröda håret från i vintras. Önska mig en boa. Och här är några dekaler jag bestämt tror jag ska beställa:
Dekaler - Streamer Arrest me
Dekaler - logo bitch s

Äsch, det funkar inte så bra med länkarna, men det finns i alla fall en hel värld av drakhuvuden, blommor, gulliga katter, tribals, Jesus på korset, nakna fruntimmer (men dåligt med nakna karlar för oss som har den läggningen!) och givetvis eldsflammor! Till exempel här:  http://www.dekaltrim.nu/ eller här: http://www.dekalshoppen.se/shop/index.php?cPath=215


Undrar om det finns cd-spelare för kometer? "Far, jag kan inte ..." eller nästan vad som helst med Gunnar Bunker!
https://www.youtube.com/watch?v=5y-oLGDbns8

Sen finns det ju såna där väggspråk som jag brukar ondgöra mig över men som man nog kan sätta på kometen också, som:



Synd att dottern avkrävt mig ett löfte att inte sjunga på allmän plats!


 



6 kommentarer:

  1. Jag har länge närt en dröm om att när jag väl får min scooter så ska jag åka omkring med stilettklackar och finklänning. Kanske t o m hatt med flor. Vill att det ska se helt motsägelsefullt ut iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, jag och min bästis som båda var en bit undre en och sextio bestämde att vi skulle bli långtradarchaffisar och ha jättecoola jättebilar (nu snackar vi dekaler) och hoppa ur och ha just stilettklackar och eh, ja framför allt väldigt SMÅ klänningar, tror jag. Just för att bryta normen ... Blev aldrig nåt av med det och det kanske var lika bra, undrar om det ens går att köra bil i stilettklackar ...?

      Radera
  2. Mireille, vi får väl se om du inte kör med filt över knäna som en riktig pensionär...

    Har tyvärr ingen hatt med flor, men att komma med kometen till kommissionens 30-årsfest i boa, nätstrumpor och högklackat, det skulle vara underbart. Men är sånt inte fortfarande pinsamt när man är 30?

    Sara, ska du inte bara sätta FAMILJ på utrikiska, med snirklig font, där bak? Fast den excentriciteten kommer nog att gå många förbi. Du kan ha bergsprängare på axeln. Har du sett filmen på Fejan om han som kör komet med bergsprängare på axeln? Underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men filten kan ju till exempel vara leopardmönstrad och ha sidenfoder, det måste inte vara en billig trasa från Rusta ...

      Jag är helt övertygad om att folk varken skulle fatta utrikiskan eller humorn, men jag såg en där det stod: Du har just blivit omkörd av en tjej!, den kanske går hem?

      Radera
    2. Haha, precis, leopardfilt!
      Menar ni sån registreringsskylt som barnvagnar har ibland? Då måste jag komma på ett gulligt smeknamn för mig också som bryter av övriga looken. Eller ett som matchar. Finns transportrullstol i joggingmodell? Tänkte för min mans skull, men han kan ju inte jogga. Men kanske se hip ut när han kör mig. Vilket han inte vill se ut, hip alltså. Han skulle föredra ett hemmabygge typ dieselpunk/postapokalyptiskt.

      Radera
    3. Nej, det finns ju såna där dekaler som man gnuggar fast, typ som väggspråk, man kan få vilken text man vill.

      Ensteampunkrullstol skulle vara det coolaste man kan tänka sig! Fick plötsligt habegär!!!

      Radera