måndag 5 maj 2014

Gellack äger!

I födelsedagspresent fick jag ett gellack-kit, (Depends obligatoriska startkit, 399-469:- beroende på inköpsställe) och min nagellycka är gjord!
 
Senaste året har mina naglar (trots insmörjning, massage och kosttillskott gått från tunna-mjuka till splittrade-flagande-bedrövliga. Jag har prövat allt från nagelstärkare till mer modesta stärkarlack (Second nail från Isadora var prisvärd och funkade hjälpligt ett tag, men eftersom naglarna skivade sig långt upp på den fasta delen även med lacket på så räckte det ändå inte  i längden)
 
Nu har jag haft gellack på i drygt en vecka och inte en flaga har fallit. Jag har fått en utväxt, både upptill och nertill!  De ser ut som naglar ska! 
 
 
Har just upprepat behandlingen ovanpå det gamla lagret för att täcka utväxten.
 
Det är så himla enkelt att jobba med! How to:
  1.  Tvätta och mjuka upp nagelbanden med nagelborste.
  2. Fila naglarna, peta upp nagelbanden och polera så de har en slät och fin yta.
  3. Torka av med den medföljande före/efter-behandlingen. Det verkar vara typ sprit, så det går säkert att hitta billigare när flaskan är slut. Rör inte naglarna efter att du spritat för att inte få dit nåt fett.
  4. Måla på underlacket. In under lampan 30 sekunder. Med allt lack gäller att inte måla på huden eller nagelbanden. Torka av ev kladd innan du stoppar in under lampan.
  5. Om du vill ha nån kulör målar du på den nu, sen in under lampan 30 sekunder.
  6. Topplack och sen lampa 30 sekunder. Härdat och klart!
Torka av den lite kladdiga yran med före/efter-spriten. Smörj in nagelband o händer så de inte torkar ut av spriten.
Inget kladd, inget meck, inga långa torktider! Jag är lyrisk!
 
Sen kan man roa sig med att måla med vanligt lack ovanpå, på vanligt sätt. Ifall man till exempel råkar ha 20 flaskor hemma som man gärna vill använda eller om man är lite pank och inte kostar på en hel massa kulörta gellacker. Och de vanliga lackerna kan man lätt ta bort med acetonfri remover så kommer den superblanka gellacken fram igen.

2 kommentarer:

  1. Men ååå!! Så fint och så bra! Blev sugen nu, en kompis erbjöd för längesen att göra det på mina naglar, vill testa tånaglarna som är jättetrötta
    : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna erbjudanden är det bara te å säge ja te!
      Fast hur är det, är du kemikaliekänslig så kanske du inte tål att ta bort det sen, för då tar man aceton och bäddar in med folie i en kvart. Å andra sidan kan man ju låta det bara växa bort ...

      Radera