måndag 12 maj 2014

ME awareness day

Hurra hurra hurra
Är det en vanlig dag?
Nej det är ingen vanlig dag
För det är ME/CFS-dan idag
Hurra hurra hurra


Är kanske inte på firarhumör. Har gjort för mycket idag:
  • Komettripp: Lämnat barnen i skolan och på dagis.
  • Kontaktat A-kassan för att jag inte visste hur jag skulle fylla i en blankett om vilka datum treminerna började och slutade när jag pluggade för tre år sen. Jag vet knappt vad jag åt till middag igår, liksom!
  • Målat naglarna.
  • Sorterat en bunt papper som blivit liggande.
Ja, och jag satt upp under alla tre aktiviteterna.
Lånar en toppenillustration från finaste Ekhemmanet. Är hemskt glad att du finns och berikar världen!
 

 
Foto: "Kardinalsymtomet vid ME är ansträngningsutlöst försämring, s.k Post-Exertional Malaise (PEM). Den ansträngningsutlösta försämringen och utmattningen orsakas troligen av den dysfunktionella styrningen och balansen inom och mellan nervsystemet, immunsystemet, endokrina systemet och den cellulära metabolismen och den intracellulära järntransporten." 

Gotahälsan 
http://www.gotahalsan.se/sv/canada-kriterierna/


 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Oj, menar du mig? :-) Ömsesidigt berikande i så fall! Bara vi håller oss från att energiberika maten onödigt mycket.
    Jag hoppas du la dig ner sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagen har gått i buljongens tecken/töcken ända fram till middagsdags då jag flippade ur på uppvärmd kalkon. Visst räknas slutet på en dag nästan som början på nästa? Så det jag åt efter 18 räknas som frukost? Vem har förresten sagt att 5:2 ska vara baserat på klockdygn?

      Radera
    2. Ja, för oss som ligger hela dygnet borde ju dygnen vara väldigt flexibla. :-)

      Radera