tisdag 27 maj 2014

Mycket media!

Det senaste dygnet har en formlig löpeld av ME-belysning svept över Sverige.
I Dagens Nyheter skriver de representanter som var med på RME's seminarium i höstas en debattartikel om den bristande kunskapen och vården för ME-sjuka.
Debattartikeln har sedan satt fart på andra media. Dagens medicin var snabbt ute, följt av radions P1 och Netdoktor.
Det är något rätt ovanligt att rikspolitiker tar ställning och stöttar en enskild patientgrupp, det brukar överlåtas på respektive landsting eller sjukhusledning. Dem vi har att tacka för allt detta är våra oförtrutet kämpande representanter i RME, Riksföreningen för ME-sjuka. De är själva sjuka eller har en sjuk anhörig och har begränsat med kraft men gör ändå ett makalöst jobb!
 
Om ni vill ta del av de bristande kunskaperna så rekommenderar jag att läsa kommentarsfälten till artiklarna. Det är ingen upplyftande läsning men visar precis vilket bemötande man som ME-drabbad får räkna med från vård, försäkringskassan och bekanta. Jag fick för övrigt berättat för mig idag vilket motstånd och ifrågasättande min fantastiska dr X möts av på sin arbetsplats bara för att hon håller sig au jour med forskningen och erkänner ME som diagnos.
Om alla de ME-ateisterna lade ner lika mycket energi på att ta del av de publicerade studier som finns istället för att briljera med sin okunnighet sluppe de ju att göra bort sig. För grejen är att evidensen finns och om de där fåntrattarna vill fortsätta att hävda att jorden är platt så verkar ju åtminstone motståndet vara massivt just nu.
 
Jag läser dem inte, har ingen kraft för energitjuvar. Med det nya vetenskapliga rådet, socialstyrelsen och en ny ME-mottagning på G så tror jag benhårt på att hjulen snurrar åt rätt håll.

http://www.dn.se/debatt/en-pagaende-medicinsk-skandal-av-stora-matt/?brs=m

http://www.netdoktor.se/neurologi/nyheter/ME--en-eftersatt-sjukdom-med-svar-trotthet

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/neurologi/medicinsk-skandal-att-blunda-for-me/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5873276

Jag vill också passa på att tacka alla er som medverkat till att sprida kunskap och orkat bemöta knäppgökarna, Helena som var med i radio och alla som är beredda att dela erfarenheter och livshistorier. Eftersom jag är centrum i mitt eget universum är det ju mig ni hjälper! Också.

3 kommentarer:

  1. Hur bra sammanfattning somhelst. Tack <3

    SvaraRadera
  2. Och här i ditt universum sprider du ovärderlig kunskap om ME. Tack!

    SvaraRadera