tisdag 20 maj 2014

Tröstsmothie och tröstglass

 Ibland behöver man trösta sig själv mer än annars och det gör jag idag med denna:
 
Hade lite kokosglass kvar
Mixade med späda blad av hallon, björk, lind, maskrosblommor
Hallon, blåbär
Vatten
 
Oj vad gott, jag måste nog trösta mig mycket och ofta!
 
 
Glassen gjorde jag såhär:
Vispa två äggvitor hårda
 
Vispa ihop
En burk kokosmjölk, 400g
Två äggulor
En knivsudd vaniljpulver
Rivet skal och saft från en liten citron eller en halv vanlig
1-2dl vatten
 
Vänd ner äggulorna, frys in alltihop. Jag körde smeten i glassmaskin och det var urdumt för när man inte har en massa socker i så fryser det fast i botten och så måste man vänta tills glassen smälter för att få bort den.

2 kommentarer:

  1. Visste inte det där med sockret och botten. Jag brukar fuska och ha en matsked socker i. Då kanske den gör nytta trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte det för nån vecka sedan när jag för första gången gjorde sötad glass och den INTE fastnade i fryselementet. Jag som trodde det var jag som hade köpt en dålig glassmaskin! Och faktiskt, i den lilla medföljande receptboken (som jag inte hade läst tidigare eftersom jag ändå gjorde lchf-glass) stod det att ockret gör glassen mjukfrystare. Man lär sig nåt varenda dag!

      Radera