torsdag 26 juni 2014

Fördelen med ett romantiskt skimmer

 Ett tag har jag känt mig lite vilse i min sommarfriskhet. Varit ömsom frustrerad över bristande ork, ömsom orolig att jag inte utnyttjar min nya kapacitet till fullo. Nu vet jag bättre var gränserna går.
Det enda som behövdes var ett försök att städa undan vinterns dammråttor och fluglik som trots den framskridna årstiden huserat under våra sängar och i varenda vrå och hotat attackera intet ont anande förbipasserande. 
För att göra det hela roligare började vi (barnen, under min ledning) med att förbereda ett städkalas. Sonen bakade sockerkaka och vi bjöd in mormor och morfar som städvittnen (med en viss förhoppning om att de även skulle erbjuda sin assistans, vilket de givetvis gjorde). Sen återstod bara själva städningen. Vi sorterade undan gamla leksaker som ska doneras till behövande kusiner och sysslingar, slängde ut mattor och vräkte fram det som legat undanstuvat tillsammans med flugliken under sängar och soffor. Ungefär när vi kommit så långt hittade jag min aktivitetsgräns. Tack och lov för gäster som sopar golv och dukar fram fikat själva! Nu är det långt från färdigt men ändå långt bättre än det var ett tag!
 
Med halvtaskigt fokus syns bara idyllen och friden, inte de skitiga rutorna.
Nymyntat skärgårdsordspråk. 

1 kommentar:

  1. Vårt hem städas uteslutande av maken. Män ser sämre, inte med ögonen utan med hjärnan. Också nytt ordspråk.

    SvaraRadera